Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista till Xp


Husse_

Rekommendera Poster

Hej.

Har en dator med Windows Vista. Men det börjar bli lite tröttsamt och skulle nu vilja ha Xp istället. Vista satt redan på datorn när jag köpte den.

 

Så min fråga är: går det att installera Xp på en Vista dator utan att det skulle bli några problem? Eller är det bäst och låta bli?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Så min fråga är: går det att installera Xp på en Vista dator utan att det skulle bli några problem? Eller är det bäst och låta bli?

 

Det som kan ställa till det är om du inte hittar drivrutiner för XP.

 

Kolla upp det innan du slänger in XP i datorn. Tänk också på att eventuell support kan du inte få om du byter operativsystem. Om du nu skulle få problem som har med operativsystemet att göra.

 

Fast Eforum finns ju i fall problem skulle uppstå. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar om med Xp skivan i så funkar det bra tills man får alternativet installera XP därefter står det bara att det inte finns några hårddiskar i datorn.

 

Vad är det som är fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill vara på den säkra sidan, köp en extra intern hårddisk (+ eventuellt en extern låda till Vista-disken att ha som t ex backup) och installera XP på. Då har du inte förstört Vista-installationen om det inte går.

 

Om du har problem med drivrutiner till XP, prova med Vista-drivrutiner och peka ut platsen för inf-filen. XP kommer att varna, men det brukar funka ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar om med Xp skivan i så funkar det bra tills man får alternativet installera XP därefter står det bara att det inte finns några hårddiskar i datorn.
Det betyder nog att XP inte innehåller några drivrutiner till moderkortets SATA-styrenhet, som styr hårddiskar mm, då finns det tre alternativ.

 

1. Du har drivrutinen till SATA-styrenheten (SATA Controller) på en diskett som du stoppar in tidigt under installationen och trycker på F6 när det står längst ner på skärmen något med Tryck F6... Drivrutinen ska finnas på datortillverkarens webbsida med drivrutiner för din dator om det är en märkesdator och annars på moderkortstillverkarens webbsida med drivrutiner för ditt moderkort.

 

2. Du skapar en ny XP-skiva utifrån den riktiga och den saknade drivrutinen med hjälp av programmet nLite.

 

3. Om BIOS stödjer det så kan du ändra i BIOS-inställningarna så att de SATA-anslutna enheterna ska betraktas som IDE/ATA-anslutna enheter, då kommer installationsprogrammet och XP att uppfatta dem som PATA-anslutna i stället för SATA-anslutna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu XP. Allt funkar bra förutom ljudet. Går inte att installera fast jag har laddat ner drivrutiner från Hp's hemsida till den modell jag har.

 

Väldigt tacksam för hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...