Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det snurrar och surrar...


majkoll

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Precis som många andra så är jag extremt beroende av en dator dock så har det nu uppstått ett stort problem. Det började få någon vecka sen att när jag tryckde på startknappen så satte endas alla fläktar i datorn igång. Dessa stod och surrade och snurrade. Fick stänga av datorn genom strömbrytarknappen. Efter en stund knäppte jag på datorn igen genom strömbrytan samtidigt som jag tryckde på startknappen och då gick den igång. Efter detta så har denna incident skett upprepade gånger samt att när jag stänger ned datorn så stängs inte allt ned utan fläktarna fortsätter snurra och surra vilket leder till att jag måste stänga ned datorn genom strömbrytarkanppen. Nu får jag inte igång datorn alls utan endast fläktarna. Vad kan problemet vara? Har fått lite olika teorier gällande nätagg, moderkort osv men är det någon som har haft ett liknande problem som vet exakt vad detta kan beror på?

 

En som är desperat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag antar att det är en stationär dator som du har!

Det är svårt att veta vad som exakt inte fungerar utan att testa olika terorier. Du kan för det första försöka starta om moderkortet, dvs återställa allt genom att ta ut CMOS batteriet( ett litet runt batteri som brukar sitta längst ner på moderkortet) och låta det vara i 5 minuter, för att sedan sätta tillbaka det. Starta då igång moderkortet.

 

Fungerar inte detta så kan du prova att dra ut alla sladdar som kommer från nätagget ur moderkortet, låta dem vara ett par minuter för att sedan sätta tillbaka dessa.

 

MVH

 

B.S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att en av dina teorier stämmer. Antingen moderkortet eller nätagget. Det finns nog bara ett sätt att testa, byta ut dessa å prova. Börja i så fall med nätagget, enklast att göra själv. Blir det ingen skillnad så är jag nästan säker på att det är moderkortet. Hårddisken/arna är det nog inte. Så allt det viktiga du har på dedssa kommer att kunna räddas. Det verkar vara ett tidigt problem i uppstarten, då diskarna inte verkar få ström ens. Har du fått igång datorn helt ngn gång sedan detta problem infann sig? Eller är det bara fläktarna?

 

[inlägget ändrat 2009-03-05 11:56:34 av sold]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft liknande problem och då var det nätaggregat (antar att du pratar om stationär dator???).

 

Men... du bör testa att felsöka om du har möjlighet.

 

Bra första test är som Bazzoua att cleara bios men jag skulle också testa att ta ut alla ström kablar ur allt UTOM moderkortet för att utesluta elektriska fel i kringutrustningen (HDD & CDROM).

 

Du kan också kolla på ditt moderkort och se om den "svullna kondensatorer".

Kondensatorer ser ut som "små burkar" och sitter på ditt moderkort dessa kan vara svullna på toppen eller ha spruckit och ha läckt ur en vätska.

Om så är fallet så bör du byta moderkort (eller löda dit nya kondensatorer).

En sökning på google pics visar hur dessa kan se ut:

http://images.google.se/images?q=bad%20caps&hl=sv&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverstrom

Det enklaste är att testa nätagget först med en multimeter så slipper du lägga ut dyra pengar på ett nytt för att sedan inse att det är moderkortet tex.

Ta ur nätagget helt. Enklast så.

Sen tar du en bit ståltråd eller annat ledande material och fäster i atx-kontaktens gröna kabel och jorden som sitter innan den gröna kontakten. Jordkabeln är svart. Detta behövs för att nätagget ska gå igång när du trycker på strömbrytaren på baksidan. När du har gjort detta så startar du igång nätagget och mäter spänningar på alla kontakter även atxkontakten.

röd till svart är +5 volt och gul till svart 12 volt. Sedan finns det 3.3 volts kontakter på atx som är 3.3 volt. De sitter längst upp på kontakten precis innan den gröna. Orange och blå är vanliga färger. Du kan mäta mot vilken jord du vill. Du får värderna korrekt ändå. Är det någon i atx kontakten som inte ger ifrån sig klokt med ström så ser du det ganska direkt. Dock är vissa nätagg lite knäppa och kräver ett motstånd mellan grön kabel och jord. Men då är det bara att ta ett motstånd mellan på ca 22 ohm. Fläkten börjar snurra när den igång så du behöver inte mäta för att kolla att den är på. Ganska logiskt.

Du ska inte heller bry dig om värderna ligger någon volt lågt. Det är ganska normalt. Det som brukar indikera en dålig skena är när värdet är kraftigt försämrat eller pendlar väldigt mycket.

Det räcker att mäta 12 volts kontakt på varje skena, atx-kontaken 20 pins/EPS 24 pins och 4 pins ATX om du har någon.

Ser allting normalt ut och att datorn inte beter sig konstigt när du spelar eller inte när den är igång så är antingen en dålig krets på moderkortet eller att powerknappen fram glappar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem jag ett tag, men det försvann när jag blåste av den datorn. Dock uppkom ett nytt problem några veckor senare, datorn slog av sig när den kände för det. Den blev svart, utan någon blåskärm eller något sådant. Har nu bytt nätagg och den funkar som den ska..

Testa först med att rengöra datorn (helst ska man blåsa av med kompressor eller liknande och inte dammsuga den) om du inte har gjort det och var extra noga med nätagget, det samlas mycket damm där. Fungerar det inte, kolla så att alla sladdarna sitter i som de ska. Fungerar det fortfarande inte, testa kolla nätagget på det sättet som Silverstrom sa. Är dock ganska säker på att det är nätagget det är fel på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en annan variant att testa nätagg också ifall du tycker att multimeter metoden verkar krånglig (eller inte har någon multimeter och måste köpa en).

 

Det finns nämligen en hel del olika Power Supply testers att köpa och de brukar ligga runt 200kr.

Här är exempel på en som kostar 150 kr:

http://www.datanova.se/ItemInfo?itemId=64192516&itemName=Antec+ATX12V+Power+Supply+Tester

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

När man rengör ett moderkort/dator, så skall man undvika att få fläktarna att rotera. Det för att de kan generera ström som går "bakvägen" in i moderkortet och förstör.

 

Annars fungera damsugare eller tryckluft på burk bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...