Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WinXP - Hotswap HDD funkar inte längre


Ma75

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Windows XP Home SP3 maskin där jag installerat en SATA Hotswap Bay för att kunna skifta mellan olika hårddiskar. Det har tidigare fungerat utan problem att byta hårddiskar men nu verkar något vara fel.

 

Tidigare så...

1. Stoppade jag hårddisken (Säker borttagning... eller "Mata ur")

2. Tog ut den gamla disken

3. Satte in den nya.

4. Windows accepterade den nya och visade den i systemet.

 

Nu finns den inte ens med under "Säker borttaging av maskinvara" inte heller finns "Mata ur" med i menyn när jag högerklickar på disken i filhanteraren.

Ifall jag ändå tar ut den och sätter in den nya så spinner den igång men den är inte synlig i WinXP, varken i filhanteraren eller i "Datorhantering".

Ifall jag startar om datorn så blir hårddisken synlig igen.

 

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

 

Hälsningar

/Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några USB enheter till exempel USB minnen eller en kortläsare kopplad till datorn?

 

Kanhända att det är konflikt om vilken enhetsbokstav den ska ha.

 

När du säger datorhantering menar du diskhantering?

Om du är inne i diskhanteringen så kan du byta enhetsbokstav på eventuella kortläsare & usbminnen och se om det löser problemet eller ej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I diskhanteraren kan du högerklicka på rotnoden och välja "Rescan discs/devices" och den borde dyka upp igen efter en isättning utan omstart... bara som kuriosa för att underlätta felsökning - inte för att det löser ditt problem :/

 

.Wey

Where monsters rampage, I´m there to take them down. Where treasure glitters, I´m there to claim it. Where an enemy rises to face me, victory will be mine!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XybeX,

 

Ja ett antal USB enheter finns kopplade till datorn. Skrivare, scanner, USB hub, mottagare för trådlöst tangentbord och en minneskortläsare. Det är å andra sidan inget som tillkommit sedan allt fungerade. Förvisso visar sig minneskortläsaren som en "Flyttbar Disk" i filhanteraren så det kanske är den som spökar.

 

Visst menade jag diskhanteraren när jag krev datorhanteraren :)

Jag ska testa att först koppla ur minneskortläsaren och se om datorn känner av disken då.

 

Det jag tycker är konstigt är att det inte kommer upp någon information alls. Datorn verkar ju inte ens få någon som helst information om att en ny disk anslutits. Ska ta och installera den externa hårddisken (USB) och se hur den beter sig.

 

Tack för ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

steamguard

Syns den hårddisken som krånglar i BIOS? Om du vill kontrollera det så måste du läsa det som visas när datorn startar. Det kan skilja lite mellan olika datorer under uppstarten, vilken tangent man trycker på DEL eller F2 är de vanligaste....

Det kan också uppstå problem om ena hårddisken är RAID konfigurerad.

Och detta görs vanligtvis i en setup, precis som BIOS. Enklast är att se i manualen för ditt moderkort. Jag får trycka på CTRL+F för att komma åt den menyn. Där kan du söka efter hårddisken. Och hittar du den där och startar om. Så kommer den nog att dyka upp i Win XP också.

 

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland,

 

Har faktiskt provat med "Rescan disc/devices" men det hjälpte inte.

 

Misstänker lite att det kan vara något strul med SATA kopplingen. Ska undersöka kabel och kanske även flytta runt mellan de olika sata kontakterna för att se om det funkar. Har ett svagt minne att min Hotswap bay sitter på ett SATA PCI kort. Kan ju faktiskt vara det som ställer till det. Får prova att flytta det till moderkortets SATA kontakter.

 

/Magnus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steamguard,

 

Har inte undersökt BIOS men den borde synas där eftersom disken dyker upp om jag startar om datorn. Det är endast när jag byter disk vid "drift" som problemet uppstår. Tar jag ut disk 1 och sätter in disk 2 så syns den inte förrän jag startar om. Så då borde det inte vara ett BIOS problem.

 

Har ingen RAID konfiguration längre så där ska det inte vara något som strular.

 

/Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...