Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sammanfoga fler kolumner till en med // i mellan i stället


Hamilton

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Har 7000 rader med text i 3 olika kolumner som jag vill sammanfoga till en kolumn och då få in två st // mellan texten i stället för olika kolumner.

 

I kolumn B står det exempelvis blå, i kolumn C står det röd och i kolumn D har vi orange.

 

Det vill jag ha ihopslaget till en kolumn där det då står blå//röd//orange

 

 

Någon som kan hjälpa?

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i en tom kolumn, exempelvis D, skriv

 

=A1 & "//" & B1 & "//" & D1

 

Vill du låsa resultatet, kopiera det, klistra in special, som värden

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-04 23:11:22 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt! Det fiunkar, sen kopierar jag bara ned hela vägen så funderar det ju.

 

Om jag i samma formel vill lägga till ett valfritt ord tex färger//blå//röd//orange, går det?

 

"Färger" finns inte med någonstans så det måste jag trixa in....

Har sett när jag letat svar att man kan sätta in ord också.

 

 

Vad tror vi då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studera formlen jag gav, den är enkel

 

=

ger att det är en formel

&

klistrar ihop strängar

"...."

en sträng

 

 

="Mina färger är " & A1 & "//" & B1 & "//" & D1

eller så kan du skriva

=SAMMANFOGA("Mina färger är ";A1;"//";B1;"//";D1)

om du lagt åt det hållet :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallo!

 

Nu till nästa fråga.

En kolumn som innehåller lagersaldo vill jag begränsa. Dvs, det kan finnas 2000 enheter på lagret men i kolumnen vill jag då visa max 20.

 

Kan man sätta en sådan parameter? Om värdet överstiger 20 visa 20....

 

?

 

Tack

Hamilton

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehh, om det finns 123 enheter vill du visa att det finns 20 stycken bara? Eller kanske inte visa exakt hur många det finns utan att det finns som minst 20 st.

 

Kräver en Om-sats, ex.v.

=OM(A1>20;20;A1)

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, egentligen kanske jag vill visa +20 så man vet att det finns fler än 20.

 

Nu har jag en kolumn på 7000 rader som har antal, allt mellan 0 och 500.

Hur gör jag då för att formeln ska gälla hela kolumnen? Helst vill jag kunna klistra in en ny kolumn med nya lagersaldon varje dag och då automatiskt få +20 på alla rader som har mer än 20.

 

Hoppas det går att förstå vad jag menar....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du vill helst skriva in ett värde och få Excel att visa ett annat?

 

Nja, det låter sig inte enkelt göras.

 

Det kan man kan tänka sig är att du i tabellen fyller i exakt värde och du i en statuskolumn visar det du önskar. Skriver du över gamla värden eller lägger du till kolumner? Låter som det förstnämnda.

 

Då är det bara att i en kolumn bredvid din tabell, eller i en separat rapport, skriva en formel likt den ovan.

 

Vill du ha 20+?

=OM(A1>20;"+20";A1)

 

Eller skapa en pivotabell från din tabell, lägg där till ett beräknat fält med formel i stil med

=(värde>20;20;värde)

fungerar om det är unika poster i din tabell.

 

Du kan även leka med villkorsstyrda formateringen, kanske du vill att celler som har värde lägre än 20 ska markerar med röd färg istället?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kung!

 

Allt fungerade bra ända fram till raderna där antalet står som 15,00....

Då tolkar formeln det som massor och skriver +20.

 

Jag har testat att formatera kolumnerna utan decimaler men dessa försvinner inte.

 

När jag väl såg ljuset i tunneln så.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 är inte större än 20... något annat formeln måste vara galet. är det tal och inte text i cellerna? För det skulle ge exakt det felet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag formaterar hela kolumnen till tal men får ändå samma problem. Högre upp där antalet bara står med en siffra, typ 5 fungerar det fint men mitt i listan blir det 5,00 i stället och då blir det galet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det står som text räcker det inte med att formatera som tal för att det ska bli tal.

 

För att formatera om är tipset enkelt.

 

Skriv talet ett i en tom cell. Kopiera. Markera dina värden/tal, alla. Välj klistra in special, multiplicera.

 

Klart.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

 

Det var ju roligt det här, man kan ju göra vad som helst med excel och lite hjälp :-)

 

Om jag vill vara lite kreativ med priskolumnen och använda olika marginalsatser beroende på priset. Kan det vara något som går att göra.

 

Om jag tex i en kolumn har en massa tal där jag vill att alla tal som understiger 100 skall multipliceras med 2,5. I samma körning om talet understiger 200 multipliceras med 2, nästa steg kanske skall vara <500 multipliceras med 1,6.

 

Vad tror vi om det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

Visst. enklast är att ställa upp en sorterad lista med värdena

0, 100, 200 och 500 i en kolumn (säg A1 och nedåt).

I b1 och nedåt skriver du önskade satser, dvs 2,5, 2, 1,6 och... ja, ex.b. okänt...

 

För exemplet, säg att du har ett värde i E2, skriv då i F2:

=LETARAD(E2;A1:B4;2;SANT)

 

klart

 

Listan med värden kan du förslagsvis gömma undan på annat blad eller i kolumn som inte syns.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu jobbar mina stackars celler hårt....

 

3000 rader med pris allt ifrån 1 till 1000 där jag vill ha en marginal om priset är <50, en annan marginal om det är <100 osv.

 

Som jag förstod det måste jag göra manuellt per rad eller missförstod jag dig helt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej... Skriv in brytvärdena i en liten tabell som exemplet gav. Skriv sedan in formeln som jag gav utmed din tabell, eller i din uppräckningsformel. Formeln kommer då att hämta värdet du önskar från din tabell.

 

Enda kravet är att tabellen med brytvärdena är sorterad.

 

testa och se, det borde fungera som du önskar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar sånär som på att jag måste ändra om vi tar ditt exempel =LETARAD(E2;A1:B4;2;SANT) E2 till E3 för varje rad ned tusentals artiklar. kopierar jag som vanligt nedåt räknar formeln även upp A1 till B2 och B4 till B5 osv.....

 

Annars närmar jag mig en lösning:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lås referenserna och allt fungerar som du önskar. Ska medge att det är en såpass elementär Excel-kunskap att jag skippar ofta att nämna den.

 

Det vill säga, skriv

=LETARAD(E2;$A$1:$B$4;2;SANT)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...