Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att redigera storlek på bild


k043

Rekommendera Poster

Jag har en stor bild som ska pressas ihop så att den blir 900x200 stor men då försvinner mycket av innehållet på bilden. Kan man på något vis förminska och ändå bibehålla god kvalite?

 

jag är inte så haj på photoshop.

 

Detta gäller flera stora bilder där ex en av bilderna är på 1050x815 och då jag testade att göra om denna till 900x200 så blev bilden helt ihoptryckt, så hur gör man ?

[inlägget ändrat 2009-03-03 23:52:49 av k043]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall du ha den som 900x200?

Bilder brukar normalt sett vara i formatet 4:3 så att förminska den eller så lär bli svårt.

 

Du behöver markera ett område på bilden som är 900x200 och sen klippa ut/kopiera till en ny bild.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menas med detta se nedan

 

Stage 1: Prepare images to be included in slideshow

 

In this stage you are going to get your images ready for the slideshow. JSN ImageShow is able to automatically resize your images to match the slideshow size, but for the best result we?d recommend you to pay attention to preparing your images. The main thing here is to crop your images so they have size similar to slideshow area size. That means the width/height ratio of sizes should be the same or similar. For example, if you have slideshow area with size 450px * 300px (the ratio is 1.5) then your images would better be: 375px * 235px (the ratio is 1.6) or 525px * 375px (the ratio is 1.4).

 

Another thing worth mention here is JSN ImageShow works best with JPEG format, so if you are going to show photos, please use JPEG format.

 

 

hur ska man vet avad ratio är?

[inlägget ändrat 2009-03-04 11:14:55 av k043]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

PÅ fråga 1 säger jag:

Om du har en bild som är nästan kvadratisk och storleksändrar den till ett långsmalt format, är det klart att den blir hoptryckt. Två teoretiska sätt att lösa det:

a) beskär (crop) dvs plocka bort utrymme i över- och underkant

B) lägg till "mer bild" på sidorna - om du har ett område som ser likformat ut, kan du kanske upprepa det några gånger (ex gör om ett piano från 88 tangenter till några hundra genom att klippa ut en bit i mitten och klistra in den flera gånger. Kräver noggrannhet, talang och kanske rymligt samvete.

På fråga 2: Ratio är utrikiska för förhållande. 900*200 ger ett förhållande på 4,5 (dela 900 med 200), 1050*815 blir ungefär 1,3. Ändrar du en bild på en häst från 4,5 till 1,3 kommer den att se ut som en övergödd tax.

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...