Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TDK skivor stinker bränd plast


banjoatte

Rekommendera Poster

Hej

När jag började bränna några TDK skivor DVD +RWblå 1-4x version 1.2 ) på min sony DVD luktade det bränd plast.

Och inte så lite. Jag var tvungen att vädra ut rummet ordentlgt.

När jag luktade på de obrända stank även de.

Inga andra dvd som jag har bränt har luktat i närheten av detta och då har jag bränt massor av röda tdk både + och -.

Har jag ramlat på en måndagshög med skivor eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det bästa är direkt spola den här brännaren och köpa en ny.

Det finns ju risk att plast från skivan skadar elektroniken i datorn.

Om det händer igen.

http://www.chip.de/bestenlisten/Bestenliste-DVD-Brenner--index/index/id/267/findAll/0

 

Jag gissar att endera är brännaren inte kompatibel med just de här skivorna eller också har det blivit fel på brännaren.

 

Det obehagliga som jag ser det är risken för brand.

Skulle tänka över hur jag kopplar bort alla sladdar från datorn om den börjar brinna och ha en hinkvatten i badrummet fylld och klar att använda efter all el sladdarna dragits ut alternativt förbreda för att slänga ut den genom fönstret (om detta är riskfritt för andra)

Om nått händer vid nästa bränning.

 

Det kan bli billigare med ny brännare.....

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-04 00:20:21 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det låter dramatiskt Jannejanne men det kan ligga något i det du skriver, jag tror dock att det kan vara ide' att prova ett annat skivmärke.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

har skrivit till TDK och fått ett svar som går ut på att bara du kan bränna så är det inget fel.

Men det visade sig att den första dvdskivan jag bränt lade av fyra minuter innan slutet av en spånnandee film. Pixlar frysning och mosaik.

Så nu kopierar jag tillbaka till hårddisken och hoppas att det funkar.

Skivorna stinger så dant att jag måste ha dem i boxen med locket pålagt, även de obrända. ar köpt andra dvd från TDK som inte luktar.

jag tänker inte ge mig utan har tillskrivit TDK igen och bett om en adress att skicka några ex till. Jag är på basis av erfarenheter från mitt jobb (fd journalist) ganska så säker på att det som utsöndras inte är så hälsosamt. Det tog två dagar innan lukten efter bränningen av den första skivan försvunnit. Och med alla de cancerframkallande ämnen som förekommit i samband med plast skulle jag inte bli överraskad om det är ngt otyg med dessa.

Så mitt råd kvarstår. är det ljusbpå TDK DVDRW+. be att få öppna förpackningen. Det går nog att sniffa på förpackningen lukten känns direkt. Eller Köp dem inte alls.

Jag ska kontakta kemikalieinspektionen och be dem titta på en DVD.

 

[bild bifogad 2009-03-13 20:45:41 av banjoatte]

1128990_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...