Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sollentuna stadsnät tappar länken?


csan

Rekommendera Poster

Jag har en längre tid haft problem med att länken mellan switchen och mediakonvertern tappar länken kl 00:23 varje natt 7 dagar i veckan. Switchen är monterad i elverkets transformatorhus ett par hundra meter bort. Mediakonvertern sitter monterad i ett skåp i hallen.

 

Har haft kontakt med stadsnätet och förklarat läget. De insinuerar att det skulle vara problem med strömförsörjningen i min ände - att jag skulle ha en timer/kraftig effektförbrukare som slår till 00:23 varje natt - vilket naturligtvis är rent nonsens.

 

För att gå till botten med det här satte jag i en vanlig spotlight i samma uttag som m-konvertern och routern är kopplad till. I natt stod jag och fokuserade på lampan och routerns(Dir-655) kontroll-lampor. Inte blinkade lampan - det som hände var att wan-lampan på routern slocknade för ett par sekunder samtidigt som MSN Messenger kopplade ned i datorn. Vid kontroll i routerns log kunde jag återigen konstatera att "Wan cabel has been disconnected".

 

Har även haft kontakt med Blixtvik kundtjänst men de kan inte göra mycket mer än att skicka frågan vidare till Sollentuna stadsnät.

 

Finns det någon här som har koll på tekniken? Varför släcker switchen ner länken regelbundet varje dygn kl 00:23.

 

Tilläggas kan att man även distribuerar digital-tv via stadsnätets fiber - kan den utrustning spöka till det hela?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...