Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Fel info om grafikminne!


zazza

Rekommendera Poster

Köpte en Acer Aspire 7530 precis. Efter jag kört igång den upptäckte jag att jag fått fel information från Onoffs broschyr. Det stod att den hade dedikerat grafikminne på 256 MB samt delat minne på 1279 MB. Nu ser jag att den endast har det dedikerade grafikminnet på 256 MB, inget som helst delat grafikminne.

 

Det är en 17-tummare, och jag upplever konturerna som hackiga, men vet inte om detta är normalt for denna storlek. Filmerna ser bra ut, det är mer vid vanlig surfing som jag upplever detta problem.

 

Nu vet jag inte om jag ska klaga eller inte. Jag spelar inga spel, jag ser på film och håller på en del med foto samt vanlig internetsurfing. Jag har förstått att man inte kan uppgradera grafikminnet, så är det dumt att låsa sig med ett minne på endast 256 MB?

 

Snälla, svara snabbt, så jag kan bestämma mig om jag ska gå tillbaka till Onoff eller ej innan det blir för sent!

 

[inlägget ändrat 2009-03-03 12:29:40 av zazza]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar kunna ställa in i BIOS hur mycket av RAM-minnet som ska användas av grafikkortet i stället för av Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Cecilia!

Tack för snabbt svar! Ställa in i BIOS alltså. Så det skulle fungera även fast det i fabrikationsläget inte är något som helst delat grafikminne på denna laptop? Jag har hört talas om att ändra inställningarna i BIOS, men har ingen som helst aning om hur jag går tillväga. Hur kommer jag in på BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter väl som högst normalt att standardinställningen är att grafikkortet använder 256 MB och låter Windows använda allt RAM-minne eftersom det nog passar de flesta. Hackiga konturer lär nog inte bero på mängden RAM i alla fall. Låter mer som att ClearType inte är rätt inställt eller att du inte använder korrekt upplösning eller något liknande.

 

Ja, inte vet jag hur man kommer in i BIOS på din dator men det brukar stå på första skärmbilden vilken tangent man ska trycka på, t ex Press Del to Enter Setup. Om det inte gör det så får du nog titta i manualen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...