Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE med Sata hårdisk?


Robert-f-

Rekommendera Poster

Hej! Jag är inte så duktig på datortärmer men jag ska försöka så gått det går.

Jag köpte en ny dator för 6 mån sen och vill nu försöka stoppa in min gammla HårDisk i den men dator hittar den inte. Min nya dator har en 500G sata hårdisk, (kopplas in med något som ser ut som en usb-kabel)

och den gammla är en IDE HD. Jag har tittat i Bios utan resultat, kan det vara så att man inte kan köra sata och IDE HD:ar samtidigt? Eller måste man aktivera IDE porten? //Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att ha gamla och nya hårddiskar med olika gränssnitt på en gång.

 

Delar den gamla hårddisken kabel med DVD-brännaren?

I så fall, är du säker på att den ena är byglad som Master och placerad längst ut på PATA-kabeln och den andra är byglad som Slave?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sata kaplar till CD-spelaren och sata HD. Jag vill använda Sata disken som Master och byglat IDE e disken som slave. När jag fick dator så var ingen Pata kabel in kopplad så jag stoppade in den i den båa kotakten (det ända stället den passade). så jag tänkt Pata kabel ingågen måste instaleras eller ladda ner någon drivrutin, tackvare den inte äns syns i Bios.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den gamla hårddisken har en egen sladd så ska den vara byglad som Master och sitta längst ut på kabeln.

 

Det finns inget Master och Slave på SATA-hårddiskar. När det gäller PATA-kablar så gäller Master och Slave endast förhållandet på just den kabeln.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag byglade HD till master, men det blir fel. saken är den: jag vill lägga över mycket saker till den gammla hårddisken intellera omden nya pch sen tillbaka pluss lite mer saker jag hade i den gammla sen tidigare. kanske finns en annan lösning? + att datorn fortarand inte hittar den gammla HDn som sitter som master..

 

 

[bild bifogad 2009-03-03 14:57:20 av Robert-f-]

1126677_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datorn fortarand inte hittar den gammla HDn som sitter som master..
Menar du i BIOS, att hårddisken inte kommer med i listan av anslutna enheter?

Är du säker på att båda kontakterna är ordentligt nertryckta i hårddisken och kontakten är ordentligt nertryckt i moderkortet?

Känns det som att hårddisken vibrerar lite, dvs får ström?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den får stöm men den slutar snura efter 10sec och, och när den snurrar kommer ett klickande ljud är det normalt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnade på min nya HD och den klickade likamen bara en gång. typ som att den växlar. Men den gammla låter fler gånger ung som den inte hittar något. klickar tysst var 4 sec 5gånger inanna den slutar. låter så konstigt att den skulle va sönder för den fungerade sista gången jag såg den. är det normalt klickande eller är du ganska säker på att den är sönder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är sönder, det var därför jag föreslog att du skulle lyssna på de olika ljuden från hårddiskar för att se om du känner igen ljudet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...