Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering av grafikkort!


Newt

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Jag har tänkt uppgradera mitt grafikkort (radeon X1900). Pengarna sätter inga gränser och jag har därför börjat blicka åt radeons HD 4870 (och det kommande 4890). Vad borde jag tänka på? Är det ett bra val jag gör? Kommer jag få ut full prestanda? Om inte så göra det kanske inte något eftersom att jag hade tänkt byta ut fler delar av min dator i framtiden och då kan jag ju få ut grafikkortets fulla prestanda.

 

Min dator:

OS: Windows XP 32-bitars

Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5200+

RAM minne: 2X2GB 800mhz

Grafikkort: Radeon X1900

Moderkort: Asus M2R-FVM

 

Kör i 1680x1050

 

Tack i förväg :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengar sätter inga gränser på grafikkortet alltså. De blir ju inte hur dyra som helst ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men kanske ditt nätagg?

 

4870 kräver väl ett på 500 W? Kan klara sig på 450 W vill jag minnas. Betvivlar att du har ett så starkt i datorn idag.

Givetvis kommer din processor begränsa i viss mån men kanske den går att uppgradera?

 

Hittar inte ditt moderkort på asus hemsida, tyvärr, kan inget utläsa där. Enda jag hittar är att Fujitsu Siemens verkar ha använt moderkortet i en serie...

 

Ed: Se RNs kommentar i denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1126357

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-03 08:44:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnade min dator för några veckor sedan och om jag inte kommer ihåg fel så stod det att nätagget var på 500W. Så på den fronten borde det inte vara några problem. :)

 

På den här hemsidan hittar man info om mitt moderkort, se Details & Specification: http://bluwiki.com/go/ASUS_M2R-FVM

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast betvivlar nu att du har så mycket att vinna på att köpa snabbast möjliga grafikkort. högre än 4850 är nog bortkastade pengar och kanske även räcker med 4670-kort? RN? Stålis?

 

Processormässigt kan du inte uppgradera så mycket, 6000+ är snabbaste enligt sidan du länkade till.

 

500W nätagg, trevligt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-03 10:24:02 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tänkte att om jag köper ett 4890 så kommer det ju hålla sig modernt ett bra tag till, så då kan jag ju behålla det och kanske köpa ett nytt moderkort senare i framtiden och uppgradera resten av datorn så den hänger med grafikkortet. Tillslut kanske jag köper ett till likadant grafikkort och kör crossfire med det. Låter det som en ok idé?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

If money ain't a problem...

 

Det kommer alltid snabbare kort, bättre kort. Uppgraderar du nu för att om ett år köpa helt nytt så finns det redan då snabbare och billigare kort än de du köper idag.

 

En snabb titt på Prisjakt så ligger priser på

4670 700 - 1000 kr

4850 1300 - 2000 kr

4870 1900 - 7000 kr

4890 ?????

Frågan är om det är värt att satsa på snabbaste nu? Kanske om ett år kan du köpa ett 4870, eller motsvarande kort, för 1000 kr?

 

vad för spel vill du spela? ur stor skärm har du? Samt, nu vet jag inte hur mycket det påverkar, ditt moderkort har PCI Expresss rev 1.0a. I sig borde det inte vara en begränsning för grafikkortet men vad vet jag?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg att 4890 skulle ha rekommenderat pris 200USD inte alltför dyrt.

 

Grejen är att jag vill ju uppgradera nu men inte behöva göra det igen i allt för nära framtid. Jag har en 22" skärm och jag har en väldigt bred smak så jag vill ju spela det mesta, alltså bland annat de mest krävande spelen =).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$200 => 2000 - 3000 kr? eller?

Moms, tull, valuta och allt det.

 

 

Sedan vad kräver den av nätagget? Räcker 500 W? Och du, på din nuvarande dator, tror jag inte märker någon skillnad på 4850 och 4890. Kanske inte ens 4670. eller kommande 4770.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting sådant kommer det nog att kosta.

 

Nätagget 500W är tillräckligt för 4870. Jag är medveten om att jag inte kommer att få ut allt ur mitt grafikkort men det måste ju vara billigare att köpa ett höjdarkort nu än att köpa ett halvbra nu och ett höjdarkort nästa år. 4890 kan ju inte gå ur tiden redan nästa år väl? Jag tänkte att jag köper ett sådant och ett Athlon X2 6000+ för att få ut så mycket som möjligt av det med mitt moderkort. Sedan efter en tid investerar jag i ett nytt moderkort och andra nya komponenter och behöver då inte köpa ett nytt grafikkort, kanske ett till 4890 och kör crossfire för att få ut så mycket som möjligt av mitt ursprungliga köp. Hur låter det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inget direkt fan av att uppgradera i steg. Tycker det känns bättre att satsa på ett balanserat system som håller i flera år för att sedan åter gå till baka till noll och börja om från början. Vanligtvis brukar stegen, av vad jag märkt, vara stora. Enda som fungerat i de datorer jag haft mellan generationerna är i princip hårddiskarna. Nya minnen, nya grafikportar, nya socklar för processor och , på senaste, nya kontakter för hårdiskar även om gamla PATA finns på den också. Nätaggen växer även de. 120 W på äldsta, 240 W på nästa och på nuvarande 500 W.

 

Men visst kan det fungera så som du beskriver det. Men å andra sidan en Athlon 6000+ ger inte så mycket mer än Athlon 5200...och ett nytt moderkort kostar inte så mycket så varför inte köpa ett nytt på en gång?

 

ja, inga lätta frågor, bara du kan ge svar på det. bara du vet vad du vill göra med gamla datorn när den tar slut. Leva vidare som enklare surfdator, som mailserver i garderoben, som HTPC, till skroten?

 

4890-korten vet jag inget om. Och ja, Crossfire - då behöver du ett kraftigare nätagg.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mer för att stegvis uppgradera. Bara av nyfikenhet; vilket moderkort skulle du investera i om du skulle uppgradera nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter jag andra svara på.... inte alls min expertis.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner inte svara så mycket nu, men när du vill uppgradera så är det ju alltid en personlig avvägning vad man tycker att det är vart att ge för en viss prestandaökning. Det bästa är väl att planera inför en sådan taktik redan när man bygger datorn första gången, så att man inte "maxar ut" vad moderkortet etc klarar i form av processorstöd, utan har marginaler att bygga på med prestandaökande åtgärder inom vettig prisklass inom datorns generation/livstid. Men om pengar inte är ett problem är det ju bara att köpa, iofs.

 

Du har inte funderat på överklockning av processorn t ex? Skulle kunna ge en boost.

 

Nu måste jag sluta. :-)

 

/m

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har funderat på det men jag vet tyvärr inte hur man gör. Jag har inte hunnit leta upp någon guide. Om någon har en bra sådan så hade jag blivit glad om den personen kunde länka den! Speciellt om den behandlar AMD Athlon X2 5200+!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller i stort sett med om resonemangen i tråden. Att göra som Monshi, byta ut hela klumpen med några års mellanrum, är inte fel. Att istället göra stegvisa uppgraderingar under samma dessa år, är inte heller fel. Utan då handlar det mest om personliga preferenser om vad som känns bäst att göra.

 

Personligen tillhör jag kategorin "stegvisa uppgraderare". Jag föreslår gärna pris/prestanda-produkter men rekommenderar hellre komponenter som för tillfället hör bland de näst bästa – på det sättet får man nära topprestanda men till halva priset.

 

Då jag byter ut "datorn" är jag noggrann med grunden, den ids jag sen inte hålla på och böka med så mycket utan vill att den ska vara någorlunda säkrad inför framtida utbyggnad. En utbyggnad som ska vara enkel och lättsam – att byta "moderkort och allt" inför varje uppgradering är inte enkelt och lättsamt. Plattformen – typ energikälla, moderkort inkl minne – bör vara väl tilltagen.

 

Newt: Att göra som du resonerar köpa monstergrafikkort idag till en i övrigt medioker dator är inte "fel", om än i min värld något bakvänt. Monsterkort av idag är reducerat till mediokert och halvmodernt om ett år, medan grundplattformen i datorn håller sig modern och har tillräckligt med muskler under en längre tid.

 

När nån säger att utvecklingen bland grafikkort går "rasande snabbt" så är det inte endast ett upp-rapande av en sliten kliché utan det går faktiskt ännu fortare än så. Nu har vi ju exempelvis HD4000 med dess DX 10.1-stöd, vilket i sig såklart är jättebra, men på tapeten har nu DX 11 varit ett tag... vilket dagens "super-monster-HD4000" inte klarar (stöd ska enligt uppgift komma först under andra halvan av året) så om ett år kommer det som vanligt alltså att vara reducerat till just halvmodernt.

 

[inlägget ändrat 2009-03-04 10:38:06 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att inte tillhöra spelfantasternas skara.

Det går åt mycket pengar till det... :) Men dina egna pengar och motsvarande belopp går å andra sidan kanske till andra saker som golfutrustning, segling, flugbindning, näverslöjd, snowboard (kläder och bräda), innehållet i garaget, hemmabion, syjuntan, måla om bussen, måla om den igen, ångra sig och tapetsera den istället, hehe... :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När nån säger att utvecklingen bland grafikkort går "rasande snabbt" så är det inte endast ett upp-rapande av en sliten kliché utan det går faktiskt ännu fortare än så. Nu har vi ju exempelvis HD4000 med dess DX 10.1-stöd, vilket i sig såklart är jättebra, men på tapeten har nu DX 11 varit ett tag... vilket dagens "super-monster-HD4000" inte klarar (stöd ska enligt uppgift komma först under andra halvan av året) så om ett år kommer det som vanligt alltså att vara reducerat till just halvmodernt.

Att det var så nära till DX 11 var jag inte medveten om. Vad bidrar DX 11 till som inte DX 10 gör? Själv har jag inte sett så dramatiska skillnader mellan DX 9 och 10, större delen av spelutvecklarna verkar inte ha lagt ner så jättemycket krut på effekter som människor med DX10 grafikkort och vista kan se. Hur lång tid kommer det då att ta för DX 11 att bli standard?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bidrar DX 11 till som inte DX 10 gör?

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct3D#Direct3D_11

 

:-)

 

Hur lång tid kommer det då att ta för DX 11 att bli standard?

Den som ändå kunde se in i framtiden... ;-) Men om man blickar bakåt mot tidigare versioner och ser hur länge dem tog på sig för att bli standard så kommer det att ta lång tid även för DX 11, uppskattningsvis ett par år från release räknat. Tekniken kommer före, spelen släpar efter – vilka såklart inte hinner utvecklas över en kafferast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt ett problem; Funktionerna i mina BIOS som används vid överklockning är låsta av tillverkaren. Vilket onekligen gör det här med överklockning klurigare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på nätet om du hittar ett upplåst BIOS med alla de risker det innebär.

Men så är det med märkesdatorer, man kan inte göra precis som man vill med dem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...