Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Udda upplösning, oskarpa vertikala fält


Lesserwisser

Rekommendera Poster

Lesserwisser

Skärmen tvärdog och jag köpte en ny på Clas Ohlson. Upplösningen är 1366*768 och det kan jag inte välja som det ser ut nu. Är det möjligen därför - eller annan brist i mitt primitiva integrerade grafikkort - som jag har vertikala områden som är lite oskarpa? Det märks på text men knappast på bilder.

Följdfrågan: Kan man räkna med att alla grafikkort klarar av att ställas in på rätt upplösning? Det är AGP som gäller och då verkar GeForce FX5200 128MB - AGP eller GeForce FX5500 256 MB AGP vara lagom för min plånbok.

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på att jag har förståt din fråga.

Men jag kan säga om det är en "platt skärm" du har köpt så kan det bli lite "suddigt" med texten på vissa modeller. Men det kan man lösa väldigt enkelt med ett litet program på microsoft....

Har själv använt det med framgång på flera olika maskiner...

 

Länken nedan kan kanske vara lösningen på ditt problem

http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/step1.aspx

 

Hoppas att det kan vara till lite hjälp.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

Nej, så enkelt var det inte. Texten är inte oskarp över hela skärmen, utan i knappt centimeterbreda remsor med sisådär en decimeters avstånd.

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om du hittar någon installationsfil för din skärm. Jag strulade igår med en DVI-ansluten skärm som datorn inte ville ge rätt upplösning. Med en installationsfil för skärmen blev det först möjligt att välja rätt upplösning.

 

1366x768 ska alla grafikkort klara. fast ett integrerat kanske inte så bra...

 

vad för skärm (Clas Ohlson?)? Vad för moderkort/grafikkort och om du vill uppgradera, vad för nätagg?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

Det är en Benq 18,5", minns förstås inte vad den heter nu när jag sitter på jobbet. Jo, det följde med drivrutiner till skärmen men jag kan ändå inte ställa in rätt upplösning. Datorn var den billigaste jag hittade för flera år sen, så grafikkortet är förstås inte särskilt lysande (Nvidia 4 MX integrated om jag minns rätt).

Det kan väl inte vara så illa att XP inte stöder 1366x768?

Bra att veta att upplösningen ska funka med alla (moderna) grafikkort. Det har verkat lite oklart när jag surfat runt.

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde fungera, ingen begränsning i XP uatn problemet kan ligga i dirvrutinerna till grafikkortet. Normalt ska det fungera.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...