Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sammanställa flikar till en flik i Excel


Klant

Rekommendera Poster

Mitt första inlägg:)

 

Jag har gjort ett excel dokument där jag har 17 flikar/blad med produkter i följande kolumner: A=art_fabr B=art_pris C=art_prisnetto D=art_benamn E=art_typ F=art_anteckning

 

Jag skulle vilja lägga att man kan skriva in antal i kolum G. Ifall man har skrivit in något i kolumnen G typ 10 styck ska detta presenteras på en flik=sammanfattning med kolumnerna A+B+C+D+G vill även att ifall man ändar kolumnen G i sammanfattningen att den ändras i den fliken där den hämtar sin info från.

 

Vet inte om detta blev något som någon kan förstå, men jag vill att jag ska kunna skriva in hur många av mina olika produkter jag ska ha och att dessa sammanställs i en lista som jag kan lägga som beställning. I denna lista ska Artikel nr, artikel pris, artikel neto pris, artikel benämning samt antal vara med.

 

Mvh

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte riktigt med. Data spritt över flera blad är alltid jobbiga att arbeta med. man måste du sätta upp enskilda sökningar i alla blad om man vill sammanfatta dem i en tabell.

 

Närmsta jag kommer då är kanske en Pivot-tabell med flera konsolideringsområden men riktigt bra är inte det. Samt, hur skapar man en sådan i Excel 2007?

 

Pivottabell är annars det närmsta jag kommer, men enklast är det då om alla data finns på ett blad.

 

Om jag förstått rätt, lätt omskrivet det ovan så har du

x antal register med olika produkter.

produktera av typ A på Blad1, typ B på Blad2 osv.

Du vill kunna markera/inventera dina produkter och skriva in i dina tabeller hur många du har av varje.

Du vill sedan skapa en rapport där du visar de produkter du har inventerat.

 

mmh, det låter som om det vore bättre om

1: Samla alla produkter på ett blad

2: notera i kolumn vilken typ av produkt det är (ja, det som gjort att du delat upp det på flera blad)

3: Applicera Autofilter på din lista, sortera ut den produkttyp du vill arbeta med.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt, lätt omskrivet det ovan så har du

x antal register med olika produkter.

produktera av typ A på Blad1, typ B på Blad2 osv.

Du vill kunna markera/inventera dina produkter och skriva in i dina tabeller hur många du har av varje.

Du vill sedan skapa en rapport där du visar de produkter du har inventerat.

 

Helt korrekt uppfattat.

1: Samla alla produkter på ett blad

2: notera i kolumn vilken typ av produkt det är (ja, det som gjort att du delat upp det på flera blad)

3: Applicera Autofilter på din lista, sortera ut den produkttyp du vill arbeta med.

 

Detta kan jag göra med vad är en Pivot-tabell samt är det den som sammanställer allt när jag är klar med att skriva in antalet produkter jag har skrivit in? Jag vill ju sammanställa med artelnr, pris osv i en lista...

 

Ed av moderator - CITAT-klamrar infogade

 

[inlägget ändrat 2009-03-03 15:47:52 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta/testa med Autofilter och se om det räcker.

 

Pivot lite överflödigt i detta fall om du kan samla in och använda Autofilter.

 

Detta är en enkel lösning, finns mer komplexa men även mer användarvänliga. Låter som om du vill göra en inventering och då far tankarna till att skapa enkla möjligheter att söka efter produkt, skriva in och spara värdet. Ja, med lite VBA-kod och en del formler.

Som sagt, mer komplext.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...

 

Men det är skoj att göra det lite komplext ju:)

 

Finns det inga bra sidor eller liknade där man kan ladda ner excel dokument som man kan sno kod och idéer ifrån?

 

/Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.xldennis.se

många fina exempel

Sedan finns Google. En sida jag ofta hamnar på är Cpearson

http://www.cpearson.com/excel/mainpage.aspx

 

men inga klara ark direkt då det ofta är många små komponenter som krävs för att få ihop det. och varje situation är unik om än snarlik.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...