Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dator till TV

HannaE

Recommended Posts

Hej Hej

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med instruktion hur jag ska koppla min dator till tv:n?

Jag har ett ATI RADEON XPRESS 200M men när jag går in på egenskaper från skrivbordet så finns där varken kloningsfunktion eller växla bildskärm etc. Stödjer inte grafikkortet detta eller är det något annat som är fel?

(Jag har en HP pavillion ze2000)

Skulle va grymt med lite hjälp...

Tack på förhand

/Hanna

när du installerat den nya drivrutinen och startat om datorn så klickar du på ATI ikonen och sen på grafikortets namn (det borde finnas 2 av dom)

klicka på den andra sen extended desktop

[bild raderad 2009-03-02 09:54:51 av it.boy]

[bild bifogad 2009-03-02 09:55:45 av it.boy]

1126460_thumb.jpg

Hey it.boy!

Tack för all din hjälp! Strålande att du orkar lägga ner tid på detta=)

Funkar klockrent förutom att jag har en svartvit bild på tv:n. Kanske är en dum fråga, men vet du hur jag fixar så att det blir färg?

Har vart inne och kollat i ATI fönstrena och ändrat till det som du sa men det verkar inte som att färg funktionerna vill fungera......

Mvh//Hanna

Svartvit bild beror med 99% sannolikhet på den gamla vanliga problematiken med s-video och komposit.

Dvs datorn sänder det ena och TVn förväntar sig det andra.

Ställ om TVn, eller datorn, så att samma sänds som förväntas.

Ärligt, så vet jag inte exakt var i ATIs drivrutiner man hittar, om man hittar, en omställning mellan komposit och s-video. Vill minnas att det är så enkelt som att använder man rätt kabel så...

Dvs om s-video ansluts denna direkt till grafikkortet. Om komposit (eller RGB/Komponent) så går detta via en adapter.

På Tv-sidan. Ena SCART kan ofta klara s-video, andra inte. Samt det är en inställning i TVn, den kan inte känna av vilken signal som kommer in.

99% av fallen skrev jag. Någon enstaka gång kan det vara fel upplösning, fel TV-standard (ex.v. NTSC)...

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2009-03-03 08:48:17 av Monshi]

Tjaba!

TV:n kan ta både PAL och NTCS men fortfarande svartvit bild. Behöver jag en adapter då? Scart i ena änden samt s-video i andra till datorn.

Stort Tack för hjälpen!

/H

[inlägget ändrat 2009-03-03 18:06:22 av HannaE]

Hej Hej

Jag köpte en kabel med s-video i ena änden och SCART anslutning i den andra änden. Är det kabeln som kanske är fel?

/H

[inlägget ändrat 2009-03-03 21:46:09 av HannaE]

Nja, kolla om TVn klarar att ta emot s-video. Måste normalt sett ställas in.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

• 3 weeks later...

det kan inte va en instälning på tvn

du har inte råkat böja kabeln eller så för kabeln kan ju vara skadad

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...