Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DHCP fungerar med hub men inte med switch - varför?


P.Pedahl

Rekommendera Poster

Får inte ordning på det....Hjälp....

Har ett hemmanätverk med en Win 2000 server SP4, ca 6-7 fasta datorer + bärbara. Fasta datorerna ansluter till domän, egna hemmakataloger, fildelning, mm.

Följande hårdvara:

Zyxel ADSL modem -> Netgear WGT624 trådlös router -> D-link DES-1016D (switch) -> server+PC's (XP)

 

Servern sköter DHCP. DHCP avaktiverat i routern.

Allt fungerade perfekt när jag hade en gammal 10 Mbit/s Ether H9+ hub i stället för D-linken. Däremot så var det ganska långsamt därav byte till switchen.

När jag bytte den till D-linken så tar inte klienterna emot ip-nummer.

Det enda som fungerar är IP tilldelningen till trådlösa bärbara datorer över routern.

Om jag däremot sätter in den gamla hubben mellan switchen och PC'na då fungerar det. En riktigt dålig workaround....

Det syns i leasen att servern delar ut IP till alla anslutna i switchen. Det går inte att pinga.

Har testat med annan switch = ingen skillnad.

Vad kan vara fel?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara switchen som går in och stör DHCP-tilldelning är inte spec sannolikt (åtminstone på en såpass enkel switch).

 

Låter mer som du kan ha problem på port-nivå. Visar alla enheter att de har länk mot switchen? Står allt i auto speed/duplex? Kan även vara kabelrelaterat (rak/korsad osv).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det är gissningar.

När datorn drar igång skickar den ut en förfrågan om IP.

Denna förfrågan skickas normalt till (routern) som den hittar på nått sätt.

Men routern ger inget IP

Har du en hubb skickas trafiken till hubbens alla portar och servern svarar.

Har du en switch så går enbart trafik till den anslutning på switchen som ska ha trafiken.

Kanske kan du kringå det hela genom att ge de fasta datorerna fasta IP

Har det så själv

router 192.168.1.1

fast IP till 2 fasta datorer 192.168.1.11 respektive 192.168.1.12

 

routern delar till besökande kompisar ut IP från 192.168.1.2 och uppåt

och det har aldrig blivit problem ( med max 4 st dessutom men är man orolig kan man ju börja de fasta IP med 21,22,23,24,25,26,27,28 , osv istället

 

(har själv haft en Netgear WGT 624, fick betydligt bättre hastighet, tex hemgruppen på 30 siter laddas hem 2 till 3 ggr snabbare, efter byte till Linksys WRT54GL, jämför omdömena på prisjakt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=67226

och

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=74148)

 

[inlägget ändrat 2009-03-01 19:36:22 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är gissningar.

 

Du har litet rätt, litet fel...;)

 

När datorn drar igång skickar den ut en förfrågan om IP.

Denna förfrågan skickas normalt till (routern) som den hittar på nått sätt.

Men routern ger inget IP

Har du en hubb skickas trafiken till hubbens alla portar och servern svarar.

Har du en switch så går enbart trafik till den anslutning på switchen som ska ha trafiken.

 

Nja, så funkar det inte riktigt...

En klient som vill ha en IP-adress skickar en allmän broadcast och begär "vem som än hör mig - ge mig en IP-adress". När switchen får detta paket (som den inte har en aning om är en DHCP-förfrågan) gör den två saker:

1) Lär sig att på porten som förfrågan kom ifrån finns MAC-address X.

2) Skickar vidare på ALLA andra aktiva portar i switchen eftersom det var en broadcast.

När ngn enhet som kör DHCP-server (om det så är i routern eller på Win-servern) tilldelar den en IP-adress o knyter till den MAC-adress som PCn har. Svaret går till switchen. Den gör två saker:

1) Lär sig att servern/routern sitter på port Y.

2) Skickar svaret ENBART på den porten som PCn sitter på, eftersom den i steg 1 lärt sig var den MAC-adressen fanns.

 

Allmänt så skickar switchen ut trafiken på endast en/rätt port om den lärt sig att en viss MAC-address finns på den porten. Får den paket till en MAC-adress om den inte känner till (eller en broadcast) skickar den ut den på alla portar.

 

Skulle klienten få svar från mer än en DHCP-server, tar den det första svaret den får o på svar nr2 - meddelar att "nej, tack - har redan fått en adress tilldelad".

 

 

Kanske kan du kringå det hela genom att ge de fasta datorerna fasta IP

Har det så själv

router 192.168.1.1

fast IP till 2 fasta datorer 192.168.1.11 respektive 192.168.1.12

 

Helt rätt - om det är ett DHCP-problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar,

joe, Datorerna indikerar att de kopplas upp mot LAN 100, står sedan i Status: Nätverksadress erhålls. Här tar det stopp. Efter ett tag kommer det upp ....Begränsad anslutning, bla,bla.

Alla fasta är kopplade med vanlig patch-kabel till fast monterat jack i väggen. Den kabeln går sedan upp på övervåningen där RJ45 kontakt sitter direkt monterad. Sedan in i switchen.

Ska kolla i morgon om det kan vara kabelfel. I så fall är det fel installerat från början men tycker det verkar konstigt om hubben skulle fixa det men inte switchen. Som jag fatar det ska den fixa rak/korsad själv:

"All ports support auto-negotiation of MDI/MDIX cross

over. This eliminates the need for cross over cables or

uplink ports."

 

Det ser helt ok ut i servern. Den har tagit emot förfrågan, identifierat datorn och delat ut en IP-adress.

 

jannejanne, Netgearen kanske inte är den snabbaste routern men jag har ganska dålig ADSL-uppkoppling då jag bor långt från station, 5 km. Just nu vill jag att det ska gå snabbt internt till att börja med, men tack för tipset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar underligt att klienterna lyckas få fram sin DHCP-request till servern, men att serverns svar inte kommer tillbaka.

 

Jag hade då som jannejanne föreslog testat att köra fasta IP-addresser som test. Funkar det då fint har du mycket riktigt ngt strul med DHCP som du kan fortsätta felsöka om du vill. Funkar det inte då heller, har du ett allvarligare problem, sannolikt på fysisk nivå (kablar, switch, etc).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttade upp en av de stationära PC och kopplade med en vanlig patch-kabel in i switchen. Då fungerade det klockrent!

 

Har felsökt mitt kabelnät, ringat, mm om jag skulle förväxlat några trådar.

Till slut hittade jag felet.

 

Kabelnätet är snart 10 år gammalt. När jag byggde det använda jag den enklaste typen av RJ45-kontakter, tror de var inköpta på Clas Ohlson eller möjligen Biltema och en ganska enkel tång. Troligen hade jag pressat kontakterna lite för hårt så att alla blecken inte kom i kontakt med "trådarna" i honan i switchen. Hubbens trådar är troligen något tunnare och räckte därför ner till samtliga bleck i RJ45-kontakten. Tångens kvalitet kanske också har påverkat och pressat olika djupt på resp kabel.

 

Hade några gamla RJ45 liggandes och pressade ny försiktigt och då fungerade det :)

 

Nu kommer jag att byta samtligt RJ45 till mer robust/proffsigt utförande. Ett j***a skitfel som kostat många timmars huvudbry.

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...