Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontaktad av banken - skimmat bankkort


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

En för oss ganska konstig grej hände under eftermiddagen.

 

Min flickvän blev uppringd av sin bank. Hon fick beskedet att banken fått varningar om att hennes bankkort blivit skimmat. Att det kommit i som banken uttryckte det i orätta händer. Om ungefär en timme senare skulle banken spärra hennes bankkort.

 

Vi får inte ihop det här. När vi kom hem kollade hon om några pengar var hämtade från hennes personkonto. Man har ju läst att kontot direkt blir länsat, men inget såg onormalt ut. Alla pengarna finns kvar. Endast uttag och kortköp som hon själv gjort fanns registrerade.

 

Då ställer vi oss frågan hur banken kan ha fått den varningen?

Inga pengar är tagna från hennes personkonto. Endast uttag och kortköp som hon själv gjort.

 

Ska väl vara ganska stora summor som förflyttas innan banken får varningar?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara så att man har hittat en sådan skimmingpryl på en bankomat och då varnar alla som har använt den bankomaten under den möjliga tidsperioden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Det skulle kunna vara så att man har hittat en sådan skimmingpryl på en bankomat och då varnar alla som har använt den bankomaten under den möjliga tidsperioden.

 

Mycket troligt att det är så. Vi började tänka efter var vi befann oss under gårdagen. Då kom hon framtill att hon hämtat ut pengar vid i alla fall två bankomater på vägen.

 

Jag blev också bekymrad att även mitt kort blivit skimmat. Vi handlar rätt mycket med kort bägge två. Men vid senaste kollen såg inget konstigt ut på mitt konto heller. Banken har inte kontaktat mig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När sådant här händer så börjar man verkligen tänka på hur sårbar man själv och samhället är :( För kort använder man ju verkligen hela tiden, däremot så är det sällan som jag använder bankomat numera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Är ni säkra på att det var ett korrekt samtal från banken?

Hur vet ni det var från banken?

Så det inte var någon som skämtade,djävlades, ville ha ut nummer, lösenord osv.?

 

För att lättare undgå upptäckt verkar det som man skimmar i tex Sverige, tar ut pengarna i tex Spanien.

Skulle inte förvåna mig ett dyft att bankerna kollat detta.

Helsingbord Väla 13:44

Alicante Spanien 15:35

FEL ej samma person för kort tid.

Om man då ringer kunden och kunden svarar, ja jag är i Helsingborg så spärrar man ju direkt Spanien.

Skimmat, behövs inte, det räcker man lämnat ifrån sig kortet på resurtang eller i taxi.

Sett förslag att skrapa bort eller tuscha över de 3 sista siffrorna på baksidan på kortet, de som ska uppges vid internetköp. Just för att hindra detta.

 

Jag har ett ICA kort. Vid ett köp, mitt första utan postförskott, från Cyberphoto i Umeå, så skulle jag bekräfta köpet genom att stoppa kortet i ICAs dosa, trycka in den vanliga PIN koden som används i affärer och sedan skicka den koden som dosan gav till Cyberphoto.....

På nått sätt kunde Cyberphoto direkt se jag hade ett ICA MasterCard....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nått sätt kunde Cyberphoto direkt se jag hade ett ICA MasterCard....

 

Övergången till det är näthandelns motsvarighet till vanliga handelns övergång från magnetremsa till chip&pin.

Antingen ansluter de sig till MasterCard SecureCode ( http://www.mastercard.com/securecode ) och då kommer du till kortutgivarens valideringssida eller också tar de en större andel av risken (eller kommer att göra när det är helt implementerat). VISA har ett liknande system.

 

Nästan alla banker har implementerat det idag... Dock på lite olika sätt, både Nordea och ICA-banken kör med kortläsaren (förmodligen även de flesta andra) men jag har för mig att SEB istället valt en lösning där du som kund har ett hemligt lösenord som bara du vet om (vilket är praktiskt för då slipper man ha kortläsaren med sig varhelst man vill handla).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jannejanne skrev:

Är ni säkra på att det var ett korrekt samtal från banken?

Hur vet ni det var från banken?

Så det inte var någon som skämtade,djävlades, ville ha ut nummer, lösenord osv.?

 

Det var min flickvän som tog samtalet, så det är ganska svårt att svara på. Möjligt att telefonnumret finns kvar under "Mottagna samtal", så att vi kan checka numret mot banken sedan. Hon blev uppringd på sin mobil.

 

Några lösenord och annat lämnades inte ut i det här fallet. Skulle det vara ett skämt, så lär ju bankkortet fungera ändå.

 

EDIT:

 

Vi kollade under "Mottagna samtal" nu. Numret är dolt och namnet på personen som ringde upp kommer hon inte ihåg. Bara att han sade sig ringa från hennes bank. Synd, annars kunde vi prova ringa banken imorgon och fråga efter den personen. Då får man bekräftat att personen jobbar där eller inte.

 

Vidare är det samtalet säkert inget fejk, för att kortet går inte att använda. Vi provade det för att logga in på hennes internetbank. Behövs ju för dosan som används. Tror inte någon utomstående kan spärra kort såvida denne inte hackat bankens servrar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2009-03-01 22:07:44 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl var läge att dubbelkolla med hennes bank ändå, så bör dom kunna bekräfta om någon i bankpersonalen verkligen har ringt detta samtal till mobil, är det ett seriöst samtal från banken, så ska dom kunna bekräfta detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| tranquility |

Alla banker håller koll på vilka transaktioner som sker mellan konton och det finns automatiska system som upptäcker konstigheter. Tex om ett stort uttag har skett i Irland medan alla andra uttag vhar skett i en och samma bankomat i en stad i Sverige under tio års tid. Bankerna ser även detta i realtid kan därför stoppa en överföring utan att det syns något på kontoutdraget. Förutom att ringa banken är det bara att traska ner till närmaste bankomat och försöka ta ut pengar. Är kortet spärrat går det ej att ta ut pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
//gästen skrev:

Kan väl var läge att dubbelkolla med hennes bank ändå, så bör dom kunna bekräfta om någon i bankpersonalen verkligen har ringt detta samtal till mobil, är det ett seriöst samtal från banken, så ska dom kunna bekräfta detta.

 

Det är gjort idag.

Banken bekräftade att dom ringt henne.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...