Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera om XP får blue screen


eiskanal

Rekommendera Poster

Jag försöker installera om Windows XP men problemet är att jag får blue screen när jag försöker installera. Först kommer det upp som vanligt med tryck F2 för att återställa och sedan när den laddar en massa filer så kommer blue screen efter ett tag. Det står något om registry error.

Anledningen till att jag försöker installera om är pga att detta har hela tiden kommit upp när jag försökt starta datorn:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1101209

 

Är det något med det gamla windows eller är det någon hårdvara som är trasig?

Finns det bra gratis program för att se vad det kan vara?

 

Tack i förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är det något med det gamla windows eller är det någon hårdvara som är trasig?

 

Har du valt rätt alternativ när du försöker installera om?

Brukar erbjudas Windows egen återställning också. Lätt hänt att välja fel om man har lite för bråttom.

 

Sedan finns ännu ett alternativ där du kan välja att återställa datorn till fabriksskick, såsom datorn var när du startade den första gången. Det är det du ska välja, och då formateras också hårddisken.

 

Får man mycket bluescreens under en ominstallation kan det t ex vara internminnena som spökar.

 

Finns det bra gratis program för att se vad det kan vara?

 

Program för att undersöka om det är så kan t ex vara Memtest.

Kan laddas hem härifrån: http://www.memtest86.com/

 

Du ska bränna ut ISO-filen på en CD/DVD. Boota datorn på skivan och låt Memtest köra t ex under natten, för att få ett rättvist resultat.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu låtit Memtest köra i över 20 timmar utan fel och jag har försökt alla möjliga inställningar när jag ska testa att installera om.

Recovery skivan en ny xp skiva och båda får REGISTRY_ERROR.

Det kommer upp efter att alla filer har laddats och det står något om previous windows laddas.

 

[bild bifogad 2009-03-02 08:33:52 av eiskanal]

1126445_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det funka att formatera hårddisken först om det är något med det gamla windows som orsakar felet?

Registret ligger det sparat på hårdisken eller någon annanstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
eiskanal skrev:

Kan det funka att formatera hårddisken först om det är något med det gamla windows som orsakar felet?

 

Du kan alltid prova, men jag är tveksam. Vad jag hittat beror det här på hårdvarufel. Tydligen beror det inte på minnena då.

 

Testa också att plocka ut det som inte behövs inuti datorn som t ex ljudkort, nätverkskort o s v.

 

Försök sedan att installera Windows igen...

 

Registret ligger det sparat på hårdisken eller någon annanstans?

 

Registret är inbyggt i Windows.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade att formatera hårddisken nu har jag installerat om windows och allt tycks funka.

Tack för hjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...