Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felaktig IP-adress


Mannow

Rekommendera Poster

Tjena tjena!

Sedan ett par veckor tillbaka har jag inte kunnat komma in på internet på min gamla dator. Står att IP-adressen är felaktig. Denna datorn och min brors dator är inkopplad i samma router och båda funkar hur fint som helst! Någon som har en idé om vad detta kan vara?

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Antaligen får inte din dator någon lokal IP-nummer från routern. Det kan t.ex. bero på att DHCP-klienten i din dator inte fungerar, eller att nätverk inte har någon anslutning. Kör du windows, pröva med att reparera nätverksanslutningen. Om det inte går och du får en IP-nummer börjar med typ 169 är det ett DHCP-problem. Försök då installera om nätverkskortet.

 

Om du får ett Ip-nummer som börjar med 192.168 så fungerar nog dhcp. Testa då att från webläsarne gå in på ip-adres 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 vilket är din router. Får du en inloggningssida så fungerar nätet fram till routern. Får du ingenting så är det nog fel i nätverksanslutningen fram till routern (kabelfel eller dyl).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

En annan sak jag märkte nu med är att det står IP-adress erhålls, men den får ingen ny. Ska testa allt du sa, men om det inte funkar, har du nån mer ide?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat samma nätverkskabel som till en dator som fungerar och samma kontakt i routern? Beter sig lysdioden i routern normalt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp har testat det. Även testat att sätta den direkt i bredbandet men funkar ändå inte. Är det närverkskortet som e paj?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att flytta över ett nätverkskort från en annan dator?

 

Har du kollat att inställningarna för TCP/IP i nätverksanslutningarnas konfiguration ser likadana ut i de olika datorerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog kunna flytta över ett, men har inte riktigt koll på hur man gör, men tror jag har kompisar som kan.

I TCP/IP är det kryssat så att allting ska erhållas automatiskt på alla 3 datorer som är inkopplade till routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i din nya och gamla dator tar fram Kommandotolken och skriver:

ipconfig /all

 

På vilket sätt skiljer sig resultatet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sorry att jag inte svarat på ett tag.. vart på gran canaria..

På min nya dator kommer det upp massa info, och på den gamla datorn står det bara IP konfiguration för windows. Ingenting mer.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget att be om ursäkt för. Jag hoppas att du har haft det skönt!

 

Det verkar som att Windows inte hittar någon nätverksanslutning i datorn. Hur ser det ut i Kontrollpanelen - Nätverksanslutningar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kom på att jag var lite dum förra gången jag skrev. nätverkssladden var inte ikopplad då haha..

 

Nu när jag skriver ipconfig /all är skillnaden följande

Nodtyp: På min, fungerande dator stor det Okänd. På den icke fungernade Hybrid.

IP adress, nätmask, DHCP-server och DNS-server står på 0.0.0.0

Finns över huvud taget ingen standard gateway.

Även den fysiska adressen är olik. Har inte alls koll på om den ska vara olik eller inte.

 

Om jag går in på status på anslutningar för lokalt nätverk står det erhåller IP-adress. Den får dock ingen.

Går jag in på supportfliken står där Adresstyp - Felaktik IP-adress.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra :)

 

Hittar du någon sida bland routerns inställningssidor som innehåller någon logg där det går att se sådant som att en dator ansluter sig?

Eller någon sida med anslutna datorer?

Uppför sig lysdioden för nätverksporten i routern på samma sätt som för andra datorer?

Finns det någon lysdiod bredvid nätverkskontakten i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag letade på rätt ställe så hittade jag en log fil. Står dock ingenting om andra datorer som anslutit. Men för säkerhets skull så kopierar jag innehållet i den.

2008-02-27 09:35:25 - Log File Created

2008-02-27 09:35:25 - Google ok

2008-02-27 09:35:25 - Build RP614v4 AutoConnectCD v0.21 RC7 2/16/2006

2008-02-27 09:35:25 - OS is 2K or better

2008-02-27 09:35:25 - User has Admin Rights

2008-02-27 09:35:25 - OS is XP

2008-02-27 09:37:06 - Good Log File Found

2008-02-27 09:37:06 - Found last Log Entry

2008-02-27 09:37:06 - Google ok

2008-02-27 09:37:06 - MSN ok

2008-02-27 09:37:06 - Build RP614v4 AutoConnectCD v0.21 RC7 2/16/2006

2008-02-27 09:37:06 - OS is 2K or better

2008-02-27 09:37:06 - User has Admin Rights

2008-02-27 09:37:06 - OS is XP

2008-02-27 09:37:17 - Start 10 Second Timer

2008-02-27 09:37:17 - Single Net Device Detected and Forced

2008-02-27 09:37:17 - FlushDNS ok

2008-02-27 09:37:17 - NoData Flag Set

 

Lysdioden på routern är som alla andra. Spelar ingen roll vilken port jag kopplar in den i.

Det lyser en orange diod ibredvid nätverkskotakten.

 

EDIT: såg att en fil vid namn TraceIp.bat finns i routermappen i min dator, men inte i den gamla, om den spelar någon roll?

 

[inlägget ändrat 2009-03-13 18:58:14 av Mannow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där loggen är nog från när routern startades sist, 27 februari.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Är inte ens säker på att jag letade på rätt ställe. Jag var inne i C -> netgear.

Skulle det kunna vara så illa att nätverkskortet har förstörts på nått sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern kan inte skriva in någon mapp i din dator utan du måste surfa till routerns IP-adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ens in på routerns ip adress på den gamla datorn. Detta måste väl betyda att det inte är någon kontakt mellan routern och datorn? Kommer nog formatera om datorn om jag hittar drivrutin skivan, och se om det funkar å installera om drivrutinen för nätverkskortet på nytt. Jag tackar för hjälpen jag fått, Cecilia!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn måste ha en IP-adress från routern innan datorn kan nå routern. Jag tänkte du skulle kolla i routern från datorn som fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...