Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP blev Windows 98


Dealman

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag satt och spelade lite spel då datan sen plötsligt hängde sig. Jag startade om den och såg att det sedan var ett Windows 98-Temat.

 

Och, även att en massa andra saker inte funkar, som:

 

* Ljudkortet funkar ej.

* Kan inte fixa inställningar på GPUn... (Grafikkortet)

* Och en massa andra...

 

Har testat dessa:

* Reparera Windows XP från en CD. (Stog att en .sys fil fattades)

* Installera om SP2/3.

* Använda Windows Update.

 

Vissa tjänster är även stoppad, skall skriva vilka det är. (Dom går inte att starta...)

 

Windows Audio:

"Det gick inte att starta tjänsten Windows Audio på Lokal dator.

Fel 1086: Det går inte att starta den överordnade tjänsten eller gruppen."

 

Remote Procedure Call (RPC) Locator:

-Samma Felmeddelande-

 

COM+ System Application:

"Det gick inte att starta tjänsten COM+ System Application på Lokal dator.

Fel 1067: Processen avslutades oväntat."

 

Hälsningar,

Dealman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

För mig låter det mera som systemet kraschat rejält för dig. Då kan man få sådana myskosaker som du nu har råkat ut för.

 

Om du t ex har en XP-cd kan du prova att reparera installationen. Då förlorar du inte något som du har sparat på hårddisken. Endast systemfiler byts ut mot dom som finns på CD-skivan.

 

Glöm inte att besöka WindowsUpdate efteråt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Tack för svaret. Jag har redan testat detta.

 

Jag bootade skivan i DOS läget, valde "1" för C: disken, tryckte enter vid adminastratörlösenord (Det ska vara tomt) och sen stog det "<C:\WINDOWS/>" sen hände inte så mycket... Om jag skrev help blev det;

 

"<C:\WINDOWS/>help" och så kommer det fram en massa kommandon som man kan använda, har ingen aning om vilken man ska använda dock.

 

Har även testat att installera från skivan, då stog det att någon .sys fil fattades. Ska försöka igen så jag får hela namnet på filen.

 

//Dealman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Du har valt återställningskonsolen. Den är inte jag hemma på heller. Istället ska du boota från CD-skivan, och låta det gå till när du blir ombedd att välja var du vill installera XP. Vanligtvis brukar det vara på C-partitionen. Där ska du trycka R.

 

Nu lär du reparera installationen via en guide som kommer upp skärmen. Inga konstiga DOS-kommandon och sökvägar där inte. :)

 

Läs mera om förfarandet här:

http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm

 

...kanske den här sidan är mer lättsmält:

http://snipurl.com/ct262 (förkortad länk)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan testat det, men när jag startar programmet via skivan står det:

 

"Du kommer inte kunna välja att uppgradera ny eftersom filen D:\i386\WINNTUPPG\NETUGRD.DLL inte kunde laddas.

 

Det går inte att hitta filen."

 

Sen trycker jag Ok, och trycker sedan på "Installera Windows XP". Trycker nästa och väntar på att den ska installera om... Datan startar om, och går in i DOS läget för att reparera/installera. Bilden är blå, och en massa text som ändras nere vid bilden.

 

Sen står det:

 

"Det gick inte att hitta filen iaStor.sys." (Den ska ligga i C:/WINDOWS/System32/Drivers), har kollar där. Och den finns ej där... Vette fan hur man ska få tillbaka den. (Systemåterställning funka ej.)

 

Har även en skiva som heter "Utilities & Drivers" men den kan jag ej använda, får en error då jag försöker.

 

Har kollat skivorna, dom är helt damm- och rep fria.

 

Tillägg: Har även testat ladda ner "Chipset Drivers" från Fujitsu-Siemens hemside (Använde min Data ID eller va det nu e för att få dom drivers jag behöver). Men har ingen aning hur jag installerar detta... Ingen readme heller ;(

 

[inlägget ändrat 2009-02-28 19:54:08 av Dealman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...