Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varningstext är missvisande


Jenny R

Rekommendera Poster

Halloj,

 

Ser att man har börjat varna användarna när man skriver långa inlägg att de istället ska använda LOG eller KOD knapparna.. det är ju bra.

 

Dock - tycker mig också märka flera som delar upp sina inlägg nu i flera delar därför att de tror att inlägget kommer att klippas ungefär vid den längden...vilket det alltså inte gör.

 

Kan man inte sköta den påminnelsen på ett snyggare sätt än den stora röda blaffiga texten, alternativt åtminstone förtydliga att texten inte kommer att kapas?

 

//j

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att man har börjat varna användarna när man skriver långa inlägg att de istället ska använda LOG eller KOD knapparna.. det är ju bra.
Ja, den ändringen gjordes i våras.

 

Dock - tycker mig också märka flera som delar upp sina inlägg nu i flera delar därför att de tror att inlägget kommer att klippas ungefär vid den längden...vilket det alltså inte gör.
Det händer men det är nog i snitt en eller två i månaden.

 

Kan man inte sköta den påminnelsen på ett snyggare sätt än den stora röda blaffiga texten, alternativt åtminstone förtydliga att texten inte kommer att kapas?
Har du något enkelt förslag? Redan för ett år sedan så fanns det planer på byte av forumsystem så det måste vara något enkelt för att man ska tycka att det är värt besväret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ett litet skript som känner av vad det är för typ av text...

 

Om log eller kod finns det givet att vissa typer av element förekommer, om löpande text finns troligen inte dessa. Sökning av några nyckelord kombinerat med en längd-kontroll. Eller bara det faktum att kod/log oftast saknar korrekta meningar. Är det mer än x antal tecken mellan punkter så kan man ana misstanke. Exempelvis.

 

Ett litet Javasript som kollar av borde väl duga? Detta skulle inte ge någon extra belastning på serverns utan allt sker i egna webbläsaren, det är väl så det sker idag redan.

 

Lite smartare varningsalgoritm helt enkelt. Ingen nämnd, men nog finns det engagerade användare här som skulle klara av att skapa detta på mindre än 10 minuter?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något enkelt förslag?

 

Som jag skrev så behöver det inte vara så avancerat, det räcker kanske med en förändring av texten.

 

Idag står det "Ditt meddelande är över 1500 tecken långt, har du inkaplsat eventuell kod/logg med taggarna [ KOD ] eller [ LOG ]?" i stor röd text. Man ser tydligt att där står nåt iom den röda texten, men det är också lätt hänt att man får intrycket av att nu går det inte att skriva mer.

 

Det kan vara så enkelt att man tar bort kommentaren om att "Ditt meddelande är över 1500 tecken långt" och endast frågar om man inkapslat eventuell kod/logg, för jag upplevde det som att man hade lagt en maxgräns på inmatad text när jag såg de där 1500, och tolkade frågan som lite hjälpsam för att kunna skriva mer text om jag kapslade in logg eller kod.

 

Eller så gör man som Monshi föreslår, scannar texten lite för att se om kommentaren ens är nödvändig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tillfället så koncentrerar sig IDG på buggrättningar och prestandaproblem när det gäller Eforum så detta kommer inte att ändras för tillfället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...