Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-Hub fungerar ej!


Pippo

Rekommendera Poster

Hej har en extern USB-Hub som inte fungerar alls, felet kanske är att det verkar inte finnas några drivrutiner men jag lyckas inte installera några heller någon som kan hjälpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter HUB:en, vad är det för fabrikat?

 

Reagerar XP alls på att den kopplas in i datorn och har du provat olika USB uttag i datorn?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är köpt på Claes Ohlsson och verkar vara deras eget märke med..

Ja har testat på alla uttag.

Ja det ploppar upp en gul rta som säge En USB-enhet känns inte igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har USB-HUB:en inkopplad kolla vad enhetshanteraren säger om den, tittar på hur det ser ut där under USB controllers.

 

Enhetshanteraren hittar du om du blåmarkerar ikonen "Den här datorn" på skrivbordet, högerklickar och väljer hantera.

I menyn som kommer upp finns enhetshanteraren, (Manage->Device Manager i engelsk version).

 

Titta under USB-styrenheter, klicka på det lilla krysset för att expandera det trädet (är det någon USB enhet som datorn har problem med brukar det trädet expandera själv).

 

Har du någon av undermenyerna i den gruppen som har en gul triangel, markera då på den raden, högerklicka och välj egenskaper.

 

Öppna fliken drivrutin och klicka på knappen uppdatera drivrutin, låt datorn själv söka efter lämplig drivrutin, oftast hjälper det om datorn låst sig vid en felaktig drivrutin till en enhet.

 

Om den av någon anledning vägrar eller om den misslyckas så radera den enheten med gulmarkeringen och antingen så startar du om datorn och låter den själv söka in lämplig drivrutin eller så går du via huvudmenyn i enhetshanteraren och väljer Åtgärd->Sök efter maskinvaroförändringar.

Den skall då hitta din HUB och installera den rätt.

 

(vanliga åtgärden vid USB problem brukar vara att radera allt under USB Controllers och låta datorn söka in på nytt vid nästa start, det brukar avhjälpa dom flesta konflikterna)

 

Hjälper inte heller detta ta kontakt med Claes Ohsson och fråga om dom vet om det finns drivrutin för din USB-HUB eller om dom kan ge dig länk till tillverkarens hemsida om dom har drivrutiner.

 

Ledsen att du fått vänta på svar så länge men jag har varit lite upptagen med annat.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nej nej inte alls bråttom med svar som du märker är det länge mellan jag själv hinner in här ibland så jag är bara tacksam för all hjälp jag kan få! :)

 

 

Följde dina instruktioner och gick in där men det finns dock ingen gul triangel under usb-styrenheter.

 

Den heter Okänd enhet bara men vanliga "usb-loggan" till vänster om textet.

 

 

Så ska man testa avinstallera den och slå av datorn och koppla in och starta på nytt kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ska man testa avinstallera den och slå av datorn och koppla in och starta på nytt kanske?

 

Antingen det eller prova med "uppdatera drivrutin".

Tydligen kände den inte igen vilken hårdvara som anslöts och du fick inte någon drivrutin installerad för din HUB.

 

Du behöver troligen inte starta om datorn även om du raderar eller avinstallerar den okända enheten, gå bara via huvudmenyn, Åtgärd-sök efter förändringar, (översätter fritt ifrån engelsk version av XP, är inte helt säker på vad det heter i svensk version).

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...