Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopple stereo till dator.


Spooky

Rekommendera Poster

Jag har 4 högtalare kopplade till min stereo nu, och har grym bas om jag får säga det själv. Skulle nu hemskt gärna vilja koppla detta till datorn, och på så sätt kunna se film i datorn medans ljudet går till stereohögtalarna. Hur ska jag göra? Finns ett AUX IN uttag på stereon, men jag tror inte jag har någon sladd som passar där och i datorn. Vad behöver jag, och vad kostar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså var ska dom vita och röda sladdarna sitta? Hittar inga hål för dom varken i datorn eller i stereon..

En sån här sladd passar i stereon, men vad ska finnas i andra änden för att få kopplat det till datorn? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53265771

[inlägget ändrat 2009-02-28 13:30:56 av Spooky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, du har stereopropp även i stereon. Kompaktstereo? Normalt brukar det vara RCA in, dvs röd och vit kontakt.

 

Har du högtalare anslutna till datorn idag? De är anslutna med stereopropp även de. Så ta den kabeln du länkat till, den ska fungera. 3,5 mm stereokontakt är helt rätt för datorn.

 

Om vi nu talar stereo. Om du sagt fel, om det är en hemmabio så ska du ha en koax eller optisk men det låter inte som de skulle passa.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, okej, men ska gå och köpa en sån sladd då.

Nej nog är det en stereo alltid.. En microstereo av märket Silvercrest (se bilden). Inte så konstigt om den är lite annorlunda, den är köpt på Lidl. :P Brukar tycka det finns lite udda grejer där.

 

 

[bild bifogad 2009-02-28 16:37:22 av Spooky]

1126159_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändå är igång.. Hann ju köpa den där sladden med RCA uttag innan jag insåg att det inte skulle funka mellan datorn och stereon, så kan jag använda den sladden till något annat? Går det t.ex att koppla stereon till tv:n med en sån sladd? En vän påstod sig ha gjort det, men när jag provade fick jag inget ljud i stereohögtalarna, bara i tv:ns högtalare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, visst, det är en vanlig ljud-sladd. Allt som tar emot ljud via RCA-kontakt kan du ansluta till den. Antar att det är stereopropp i ena änden så dator till TV är väl ett alternativ? Eller, fast nu har du säkert köpt en 3,5 mm till 3,5 mm kabel, så skulle du kunnat skaffa en adapter som tar 2xRCA till 3,5 mm...

 

Eller testa med affären, om du har kvar kvitto och kartong, att återlämna den där.

 

Stereon till TVn? Via stereon hörlursutgång? Ja, ganska vanligt att stereon högtalare tystnar på. Bättre då att ansluta datorn till TVn och ta ljudet från TVn till stereon.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, nu funkar det i alla fall mellan datorn och stereon. Men datorns högtalare tystnar ju när jag använder stereons högtalare till datorn, det finns inte något sätt att få båda att fungera samtidigt? Hade blivit ännu bättre ljud då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på ljudkort i datorn. På gamla datorn kan jag ställa in i Windows kontroller att jag hade fyra högtalare kopplade till datorn och kvadrofonisk uppställning.

På nuvarande datorn känner den av när jag ansluter och frågar vilken kanal av ljud som ska spelas upp där.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, hitta inga såna inställningar, men det går bra ändå. Samma sladd funkar mellan Tv och stereon, så nu är allt fixat. Tackar för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...