Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Överhettning ?

robertkallgren

Recommended Posts

robertkallgren

Hej, jag har haft väldigt mycket problem med min dator den senaste tiden,

Det började med att grafikkortet pajjade för nån månad sen, och BK Data bytte en massa saker av olika anledningar. Efter ett tag var det enda problemet att den överhettades ganska lätt, orkade inte riktigt åka in med den på lagning för en fjärde eller femte gång, så jag öppnade chassit och ställde en fläkt bredvid. Men sen fick jag problem med frysningar lite då och då. Tillslut blev det så irriterande att vi åkte in för lagning, de bytte hårddisken som verkade vara problemet. Fick tillbaks den nu för nån dag sen men den fortsätter att frysa lite då och då, tex när jag försöker installera SP3 till xp och .NET framework funkar inte heller. Nån aning om vad det kan vara, kan det bero på att vissa delar inte passar så bra med varandra eller nåt ?

Och så är det fortfarande problem med överhettning, när jag ska encoda film så blir nånting överhettat på en gång, kan det vara processorn som blir överhettad?

robertkallgren

Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~2.2GHz

RAM: 3gb

Hårddisk: 250mb

Grafikkort: NVIDIA GeForce 9800 GT

Moderkort: GIGABYTE S-series GA-M57SLI-S4

Tacksam för svar!

robertkallgren

Tack för svaret =)

Tror jag har runt 600, laddade hem ett program för att se temperaturen på processorn, och den gick väldigt snabbt upp i 90 grader när jag konverterade film =(, så kan det vara processorn ?

[inlägget ändrat 2009-02-27 19:15:00 av robertkallgren]

robertkallgren

Ena kärnan runt 30 och andra runt 40

Förresten tror du att processorn kan ha något att göra med frysningarna, t.ex. att den inte funkar så bra ihop med de andra komponenterna?

[inlägget ändrat 2009-02-27 19:28:34 av robertkallgren]

Låter normalt. Kan säkert vara en massa saker. Du kan ju logga i SpeedFan coretemp samt voltages för nätagget för att se vad som händer när den överhettas, för överlämning till reparatör.

laddade hem ett program för att se temperaturen på processorn, och den gick väldigt snabbt upp i 90 grader när jag konverterade film =(, så kan det vara processorn ?

mycket troligen, om programet stämmer så är 90 grader på tok för hett för en processor, nyare datorer klockar ner (sänker hastigheten) på processorn om den blir för varm, men jag vet inte hur det är med din processor faktiskt, den kanske inte gör det, och då hänger sig datorn i stället om den blir för varm, och den kan börjar brinna (nja, i alla fall ryka...) om den blir för varm, och det är givetvis inte bra...

robertkallgren

Ok tack, tror du att frysningarna också kan bero på processorn på nåt sätt?

Den fryser ju ibland direkt när man loggar in i windows, så den kan ju inte bli överhettad då precis

[inlägget ändrat 2009-02-28 17:00:52 av robertkallgren]

Silverstrom

90 grader är för tok för mkt.

ladda hem hw monitor och kolla

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

kör hyperpi om cpun stiger oroväckande snabbt och går över 60 grader inom 5 minuter så är det bristande kontakt alternativt dålig kylfläns kombinerat med en väldigt trång låda.

Det ska dessutom inte vara tio graders skillnad mellan kärnorna i idle. De ska diffa max 1-3 grader.

Det kan vara nätagget som ger överspänningen till moderkortet också. Men då skulle du få andra problem också.

Jag tror nog ena tempmätningen på coren är konstant och fel. En sådan differans är termiskt omöjlig vid idle.

Det är kanske är GPU coren, den på 40 grader.

[inlägget ändrat 2009-03-05 22:23:52 av perrabyte]

Det är kanske är GPU coren, den på 40 grader.

ja eller så är ena temperaturen tcase och den andra tjunktion (brukar skillja 5-10 grader mellan dessa) eller så är det helt enkelt programvaran som mäter fel...

• 3 weeks later...
robertkallgren

Har nu efter några veckor fått tillbaks datorn från reparering.

Denna gång bytte de ut processorn och monterade in en till fläkt.

Har hållt på och grejjat lite, installerat saker och så och det har inte frysit någon gång. Och nu när jag kollar med hwmonitor så står båda kärnorna runt 20c även om jag installerar lite saker(!) Ska testa rendera film lite senare

Detta verkar ju mycket lovande men jag har fortfarande lite problem med sp3, när jag försökte installera det så gick det nästan till slutet men sen så bara stannade installationen, den frös inte eller nånting bara stannade. Efter ca 45 min avbröt jag men inget hände, så jag startade om datorn, nu står det i systeminformationen att sp3 är installerat men det känns ändå lite oroväckande. Är detta ett vanligt problem, och tror ni att det kan vara nån fara?

Och nu när jag kollar med hwmonitor så står båda kärnorna runt 20c även om jag installerar lite saker

tyvär inte....

det går normalt sett inte att få kärnorna så svala då det nästan kan vara svalare än rumstemperaturen, och givetvis kan det inte vara så, såvidare du inte har vattenkylning med en såndära kylskåpsgrje på kopplad ( vet inte vad det heter) ELLER andvänder flytande kväve som kylning, och det har du väll inte ??

det är troligen programet som har problem med att läsa temperaturerna rätt... exempelvis så går läsningen utav nya 45nm's processorer rent åt "helvete" för vissa program, och temperatus skillnader på 20 grader kan uppstå för olika program....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...