Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processorn jobbar dåligt


Murmel

Rekommendera Poster

Jag har en Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz. Jag tycker att den är riktigt dålig.

 

Vad är det processorn gör egentligen? Jag börjar verkligen undra det för innan hade jag en 2 GHz processor och när jag bytte upp till den jag har ny så märkte jag ingen skillnad. När jag skaffade 4 GB i RAM istället för 2 då märkte jag lite skillnad i uppstart av saker.

 

Men ska det inte bli lite mindre laggigt i spel eller så när man har bättre processor och ska datorn inte klara av mer? Hörde att någon att han kunde extrahera något stort samtidigt som han spelade utan att det märktes. Jag kan knappt kolla på film när jag extraherar stora saker.

 

Jag testade även att klocka ner processorn till 2 GHz och köra GTA IV och det var ingen som helst skillnad. GTA laggar redan sönder för mig och när jag klockade upp processorn till 3 GHz igen så märktes igen skillnad heller. Jag har endå hyfsade saker, 4 GB RAM, XFX GeForce 9800 GTX+.

 

Kan det vara fel på processorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom hastighetsändringen av processorn inte påverkade resultatet så har du gissar jag en annan flaskhals i systemet som stryper, inte processorn.

 

Hårddiskar och CD/DVD ska tex jobba i DMA mode, inte i slöa PIO(?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så duktig på sånt här :P Jag vet inte vad DMA eller PIO är för något.

 

Ifall det nu är nåt av det du så, vad kan man göra för att fixa det? Köpa nu hårddisk?

 

EDIT

Nu startade jag GTA och skulle spela lite. Ojsan, det gick knappt att röra sig. Jag stänger ner spelet och upptäcker att processorn jobbar för fullt endå, 70%, utan att något program i aktivitetshanteraren tar mycket av CPU.

 

Och efter ett par minuter så dör datorn rakt av. Vad kan detta bero på?!

 

[inlägget ändrat 2009-02-28 12:17:34 av Murmel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Murmel skrev:

Jag är inte så duktig på sånt här :P Jag vet inte vad DMA eller PIO är för något.

 

http://www.webopedia.com/TERM/P/PIO.html

 

Short for Programmed Input/Output, a method of transferring data between two devices that uses the computer's main processor as part of the data path. ATA uses PIO and defines the speed of the data transfer in terms of the PIO mode implemented,

 

http://www.tech-faq.com/dma.shtml

 

DMA stands for Direct Memory Access, a capability in modern computers that allows peripheral devices to send data to the motherboard's memory without intervention from the CPU.

 

Kort kan man förklara det så att PIO använder datorns processor för att skyffla data mellan två enheter. DMA skyfflar data utan datorns processor inblandad.

 

Murmel skrev:

Ifall det nu är nåt av det du så, vad kan man göra för att fixa det? Köpa nu hårddisk?

 

Behövs ingen ny hårddisk. Du fixar PIO till DMA via inställningarna i Kontrollpanelen enligt nedan beskrivning:

 

[log]WORKAROUND

To re-enable the typical, or faster, transfer mode for an affected device:

1. Double-click Administrative Tools, and then click Computer Management.

2. Click System Tools, and then click Device Manager.

3. Expand the IDE ATA/ATAPI Controllers node.

4. Double-click the controller for which you want to restore the typical DMA transfer mode.

5. Click the Driver tab.

6. Click Uninstall.

7. When the process completes, restart your computer. When Windows restarts, the hard disk controller is re-enumerated and the transfer mode is reset to the default value for each device that is connected to the controller. [/log]

 

Källa:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=719527

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Det är bara en sak till jag inte fattar.

 

3. Expand the IDE ATA/ATAPI Controllers node.

4. Double-click the controller for which you want to restore the typical DMA transfer mode.

 

Jag har expanderat den fliken och då kommer det upp många grejer. Vilken utav dessa ska jag avinstallera?

 

ATA Channel 0

ATA Channel 0

ATA Channel 0

ATA Channel 1

ATA Channel 1

ATA Channel 1

Intel® ICH9 Family 2 port Serial ATA Storage Controller 1 - 2921

Intel® ICH9 Family 2 port Serial ATA Storage Controller 1 - 2926

Standard Dual Channel PCI IDE Controller

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-28 15:16:13 av Murmel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jag skulle avinstallerat hela ATA-raden.

 

Såvida du inte kan få reda på vilken kanal din ATA-disk ligger på. Om du t ex dubbelklickar på din hårddisk i Enhetshanteraren. Där borde det stå.

 

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag avinstallerat alla dom, men när startade om datorn, så installerade den alla ATA grejer igen. Har det fungerat eller vad gjorde jag för fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Murmel skrev:

Ja, nu har jag avinstallerat alla dom, men när startade om datorn, så installerade den alla ATA grejer igen. Har det fungerat eller vad gjorde jag för fel?

 

Du gjorde inget fel. Det är det som ska hända. Vad du kan göra nu är att kolla om disken fått DMA istället för PIO. Ska stå någonstans där du befann dig nu senast.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte det och datorn är riktigt konstig. Jag har igång 1 spel, Red Alert 2 Yuri's Revenge och när jag har tabbat ner det och bara kollar på skrivbordet använder processorn 90-95% av sin kraft. Det laggar när man bara flyttar runt en ruta. Det ska väl ändå inte vara så här?

 

EDIT

Även nu när spelet är avstängd så är processorn uppe i 60-70%..

[inlägget ändrat 2009-02-28 17:43:42 av Murmel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Murmel skrev:

Det laggar när man bara flyttar runt en ruta. Det ska väl ändå inte vara så här?

 

Nä, det tycker inte jag heller.

 

Kolla hur hårddisken mår.

 

Vet du vad du har för hårddisk kan du ladda ned diagnostikprogrammet härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Bränn ut ISO:n på CD/DVD. Boota datorn på skivan. Låt det köra under natten när du normalt inte använder datorn. Rapportera här hur det gått.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska fixa det, men kan tillägga att när jag har uppe aktivitetshanteraren och flyttar på en ruta, så går genast CPU-usage upp till 70%!

 

EDIT

Jag har ingen aning om vilken av alla filer där jag ska tanka och jag vill inte direkt förlora det jag har på hårddisken. Min hårddisk heter:

 

SAMSUNG SP2504C ATA Device

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-28 18:07:57 av Murmel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Murmel skrev:

Ska fixa det, men kan tillägga att när jag har uppe aktivitetshanteraren och flyttar på en ruta, så går genast CPU-usage upp till 70%!

 

Säker på att du inte fått in otyg i datorn som t ex trojaner, spyware o s v?

Ofta orsaker det också att systemet segar något enormt.

 

Har hjälpt en del som klagat på att deras datorer går långsamt. När jag sedan sett datorn är den full av "skit". Slutar med att jag blåser om systemet och datorn går som tåget igen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Det här ska du hämta hem under Samsung HUTIL (Diagnostic Utility for New Drives) v2.10 och den som är för CD (ISO).

 

Murmel skrev:

Jag har ingen aning om vilken av alla filer där jag ska tanka och jag vill inte direkt förlora det jag har på hårddisken.

 

Du kommer att uppmanas att ta backup på det du har. Testet kommer att utföra läs - och skrivtester vilket kan medföra att det du har kan gå förlorat.

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2009-02-28 18:52:35 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck. Den filen jag laddade ner funkar tydligen bara med 32 bitar. Jag har 64.

 

Kan det inte bara ha blivit något fel när jag avinstallerate de där ATA grejerna?

 

Intel® ICH9 Family 2 port Serial ATA Storage Controller 1 - 2921

Intel® ICH9 Family 2 port Serial ATA Storage Controller 1 - 2926

Standard Dual Channel PCI IDE Controller

 

Ska inte någon av ovanstående avinstalleras?

 

Nu ligger processorn och jobbar med 5% eller mindre bara. Men så fort jag rör på en ruta så åker det upp i 40-60%. Och det är inget speciellt program som tar någon kraft.

 

Ledsen om jag frågar mycket dumt, men jag kan inget om sådan här..

[inlägget ändrat 2009-02-28 19:25:58 av Murmel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit inne i BIOS och kollat runt lite och vad jag nu har kommit fram till efter att datorn startat om sig själv och krånglat är att processorn klockar ner sig själv till 2 GHz hela tiden. Hjälper inte vad jag gör..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anledning till att en processor klockar ner sig är att den inte har något att göra och genom att klocka ner sig så behöver den inte lika mycket ström vilket gör att den blir mindre varm. En annan anledning är att processorn blir överhettad.

 

Kolla temperaturen med några program:

SpeedFan: http://www.almico.com/speedfan.php

HWMonitor: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

PC Wizard: http://www.cpuid.com/pcwizard.php

 

Samsung har ett nyare testprogram ES-Tool

http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html

som är bra att köra för att kolla upp hårddisken. Det kan inte spela någon roll vilket Windows du har eftersom man lägger testprogrammet på en CD eller en diskett som man startar datorn ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Vad har du för moderkort?

Vilken BIOS har du till moderkortet?

Vilket operativsystem har du?

32-bitars eller 64-bitars operativsystem?

(anm det går utmärkt köra 32bitars Windows på 64-bitars processorer)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tabbat mig totalt. När jag gjorde som Stefan sa och avinstallerade alla ATA filer, så hjälpte inte det och då tänkte jag testa lite själv (ett stort misstag). Jag har råkat avinstallera någon drivrutin eller något inne i enhetshanteraren och nu startar datorn, men lägger ner när den kommer fram till installationen av Windows (jag har nämligen försökt installera om Windows XP 32 bitar). Jag tror jag avinstallera något som är "elektroniskt signerat". Jag vet inte riktigt vad det är, men det går inte att installera igen.

 

Processorn har inte krånglat förut och jag har haft den i ett halvår. Det jag bytt sedan dess är grafikkortet och nätagget. Men det har också funkat utmärkt fram tills nu och det var flera veckor sedan jag bytte dom.

 

Kan man på nått sätt återställa en hårddisk som man tagit bort någon viktig fil till utan att komma in i Windows? Jag sitter nu och skriver vid familjens bärbara och jag kan ju ladda ner viktiga filer från den här och bränna ut om det skulle behövas.

 

Överhättning skulle ju kunna vara en orsak för jag har ganska kass kylning, men varför skulle det visa sig efter så lång tid?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då kan vi glömma processorn .

 

Komponenterna i datorn åldras snabbare om temperaturen är (för) hög.Speciellt kondensator kan försämras av åldring för höjd resistans och sänkt kapacitans.Är topparnna rundade så har de överhettats.

Kan bytas om man har kunskap.Fyra lager, drar mycket värme vid lödning och därför risk för sönderbränning av kort vid lödning.

 

LARSAS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har grejat nu med datorn under morgonen/dagen och varit inne i BIOS större delen av tiden. Datorn stängde av sig själv bär CPUn var 114 grader varm.

 

Jag tog isär datorn och plockade ut processorn och blåste lite överallt och satte sedan tillbaka allt. Sedan när jag gick in i BIOS var den bara 30 grader varm! Kan det bli så jävla mycket varmáre bara för att fläkten inte går tätt med processorn?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är mycket viktigt att processorns hela yta ligger ann mot kylaren annars blir kyleffekten usel!

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...