Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trådlöst bredband

Deestyle

Recommended Posts

Hej!

Jag har bredband 100 mb/s via stadsnätet. Har två stationär datarer i olika rum och nu även en nyköpt bärbar dator.

Jag undrar:

1:

Vad behöver jag köpa till för att få trådlöst internet via stadsnätet för alla tre datorerna?

2:

Kommer hastigheten att sjunka om jag kör tråklöst jämfört med att köra med nätverkskablar?

3:

Kan jag koppla till en skrivar som alla tre datorerna kan skriva ut på?

Tack på förhand!

1. En router med trådlös funktion samt trådlösa nätverkskort för de datorer som inte redan har det.

2. Ja

3. En del routrar har möjlighet att koppla in skrivare, dock inte alla skrivarmodeller.

1. Vad heter funktionen för trådlösa anslutning?

2. Jätte mycket långsammare eller knappt märkbart? Om jag har 100 mb/s via kabel, vad motsvarar det i trådlöst?

3. Vad heter den funktionen på routrarna reps. skrivarna?

1. Menar du när du ska köpa en router? Trådlös, wireless, WLAN

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v721

Eller menar du när du ska kolla i datorn efter trådlöst nätverkskort?

I så fall kolla i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera) och se vad som står om för nätverkskort.

2. Hastigheten på trådlösa förbindelser beror på mycket, sådant som avstånd, vad som finns mellan router och nätverkskort, antal grannar med trådlösa nätverkskort, närhet till bärbara telefoner och dess basstation. Armerade betongväggar och annat med metall (t ex datorchassin) stoppar upp radiovågorna.

Den vanliga standarden för trådlösa nätverk heter 802.11g och innebär en lufthastighet på 54 Mbit/s vilket i sin tur innebär en maximal filöverföringshastighet på ca 25 Mbit/s. Det finns också en föreslagen standard som heter 802.11n som har en lufthastighet på 300 Mbit/s vilket väl vid tester har kunnat ge upp till 100 Mbit/s i filöverföringshastighet. Men eftersom standarden inte är klar än så kan man inte vara säker på att produkter från olika tillverkare fungerar ihop så då är det viktigt att nätverkskort och router kommer från samma tillverkare.

Dessutom så behöver routern ha förmåga att skyffla data i närmare 100 Mbit/s och då behöver du titta på genomströmningshastighet (throughput).

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v721#rparams=k=s35221124

3. Jag är inte insatt i anslutning av skrivare till routrar, tyvärr.

Hej

3. Du kan ansluta en skrivare till en dator, med usb eller paralell kabel, dela ut den i ditt nätverk, då kan du skriva ut från alla datorer som är kopplade till ditt nätverk, förutsatt att datorn som skrivaren är kopplat till är igång.

Eller så köper du en router med printserver, som Cecilia föreslår...

2. Tittade lite på olika routrar. Under vissa står det att de har "Inbyggt DSL-modem" och "Gigabit Ethernet". Är det funktioner som jag behöver?

3.

Jag vill inte behöva ha en dator påslagen för att skriva ut från en annan. Då är det en router jag behöver har jag förstått? Men jag har inte sett på några routrar att de har "printserver". Kan det hetar nåt annat också?

4. Hur är det med säkerheten? Vad ska routern ha för funktioner för att vara så säker och skyddad som möjligt?

5. Ge gärna tips på de billigaste routrar som har de funktioner jag behöver.

Alltså. Trådlöst internet, koppla skrivare till alla datorerna och säker/kyddad.

2. Du ska absolut inte ha en router med inbyggt modem. DSL-modem är för sådana som har bredband via ADSL. Vanlig Ethernet klarar av hastigheten 100 Mbit/s och Gigabit Ethernet betyder att den klarar av hastigheten 1000 Mbit/s. Men det betyder inte att routern klarar av den hastigheten från bredbandet till nätverket utan att den kan kommunicera med nätverkskort som är gjorda för den hastigheten. Vet du vilka hastigheter dina nätverkskort klarar av?

3. Om du kollar på prisjakt-sidan jag länkade till förut och trycker på Fler sökkriterier så finns Inbyggd printserver med i listan så om du markerar den gröna bocken så får du endast med routrar som har en inbyggd printserver

4. Alla vanliga routrar som man kan köpa idag har en bra säkerhet, det är dels att de innehåller en brandvägg och dels att de kan kryptera den trådlösa förbindelsen enligt WPA-standarden.

2. Jaha så om man inte har bredband via stadsnätet och istället en typ av uppkoppling, tex Comhems 3 håliga uttag i väggen, så behöver man ha inbyggd DSL-modem. Ska nämligen köpa en router till syrran också och hon har anslutning via kablar till comhem anslutning.

Min ena bärbara datorn har 10/100/1000BASE-T (Gigabit) och den andra har 10-100. Den stationära har inget nätverkskort men den funderar jag på att köra med kabel.

4. Vilka av dessa behövs för att vara säker och skyddad samt lösenord för att ansluta till routern ? WPA, WEP, WPA2.

2. Comhem har kabelmodem (inte ADSL) så det är nog bäst att hon behåller sitt nuvarande kabelmodem och kompletterar med en router utan modem.

4. WEP är inte säkert, men godtycklig WPA... ska vara bra.

Hur är det med hastigheten egentligen? Jag har ju 100/10 mb/s men kommer sällan upp i 1 mb/s vid nedladdning. Då är det ganska onödigt att köpa en router som klarar av 100 eller 300 mb/s. De vanliga på ca 50 mb/s räcker gott o väl trots att man ansluter 3-4 datorer till den samtidigt, eller?

Jag skulle klara mig med det, för jag har 2 Mbit/s ADSL med ca 3 anslutna datorer och klarar mig alldeles utmärkt med det. Men det är ju så olika vad folk har för krav och önskemål.

Jo jag har höga krav och vill ha så snabb anslutning som möjligt men jag menr att om jag ändå inte kommer upp i över 1 mbps vid nedladdning, trots att min anslutning klarar 100 mbps. Varför köpa en router som klarar 100 mbps?

Har mailat några butiker och frågat om vilka routrar de rekomennderar och alla föreslår routrar som klarar över 100 mbpss som är ganska dyra. Därför undrar jag kommer märka nån skillnad om jag tar en billig 54 mbps eller en dyrare över 100 mbps?

[inlägget ändrat 2009-03-02 15:25:00 av Deestyle]

Jag tror att jag har fått med dina önskemål på

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s35221124#rparams=k=s35323351

sedan är det ju möjligt att prisjakt har fel information, men enligt det så skulle D-Link DIR-655 med ett från-pris på 905 kronor uppfylla hög genomströmningshastighet, trådlöst med 802.11n och printerserver. Om du tycker det är för dyrt så ändra de förbockade kraven och se vad du får för resultat.

Jag har ju 100/10 mb/s men kommer sällan upp i 1 mb/s vid nedladdning.

det låter som att något är fel här...

till och med jag (som endast har 2mbit/s) laddar ner snabbare, så är du säker att porten i routern är öppen, annars brukar det gå otroligt sakta...

vid köp utav ny router så kan det hända att hastigheten plötsligt ökar (om hastighets "problemet" beror på din nuvarande router) och om den då ökar så känns det kanske tråkigt att bli begränsad utav en 54Mbit/s router:thumbsdown:

hur snabb hastighet får du på bredbandskollen.se ?

om du nu har 100Mbit/s så borde du ju iaf få 60-80 Mbit/s och inte dem 1 du får nu, det låter helt fel:thumbsdown:

har du för nuvarande router? gammal och med texten "d-link" på den ?

(inget illa mot d-link, men gamla routrar brukar generellt ha dålig throught put, kanske inte så konstigt då inte många hade 100Mbit/s eller ens i närheten av den hastigheten förr)

Tack Cecilia! Det blir nog en DIR-615 eller Dir-655.

Kom på att Printserver inte är så viktigt. Man kan ju koppla en skrivare med sladd till routern och därmed i nätverket även om den inte har Printserver. Eller hur?

gurre g

Jag har ingen router just nu men ska köpa en. Har kollat lite på Dir-615 och Dir-655. Det jag har nu är en hub för att koppla 3 datorer till.

Ja jag tycker också att det är konstigt att jag bara kommer i 1 mbps. I bredbandskollen fick jag 8-9 mb i både ned och uppladdning. Långt ifrån de 60-80 mbps som du nämner.

Finns det nån inställning i pc:n som är fel kanske?

Man kan ju koppla en skrivare med sladd till routern och därmed i nätverket även om den inte har Printserver.
Har skrivaren verkligen nätverksport och inte bara USB-port?

Därför undrar jag kommer märka nån skillnad om jag tar en billig 54 mbps eller en dyrare över 100 mbps?

Jag hade 24Mbit från comhem.. Körde jag med kabel mellan dator o modem kom jag tom upp i 26Mbit... när jag kopplade in min router (54Mbps) så fick jag bara ut 10...

Så satsa på en router som klarar av att leverera din trafik, särskilt om du skall koppla upp flera datorer mot samma nätverk. Bara för att den klarar 54 så innebär ju inte det att det är 54 ned.. det är 54 totalt (både upp/ned-trafik) och det från alla burkar och vid optimala förhållanden.

Har inte köpt skrivaren än men ska köpa en med nätverksport. :)

Tack för alla tips Cecilia!

Hej!

Kanske är det en bekräftelse på vad ni andra har sagt, men ungefär så här är min erfarenhet!

1. Fundera lite var du vill/kan placera routern. Främst så att det inte är betong och metall mellan routern och där du vill ha datorn. Ju närmare routern är datorerna desto bättre mottagning.

2. Köp en bra router, den håller länge och utslaget på de år du använder den blir det ändå inte så dyrt, du slipper då också irritera dig på den.

T.ex. D-LINK DIR-655 tycker jag är en bra router. Det är också så att den ger bra överföring mellan datorerna (inte bara ut mot internet), något som kan vara bra i framtiden. om du t.ex. samlar t.ex. bilder och egna tagna filmer på en dator och sedan vill se det på stora TV:n när släkten samlas...

3. Se för guds skull till att köpa en skrivare med nätverkskort, en del har trådlöst sådant, kan vara bra att ha om du vill placera den på annan plats en routern. Skrivaren, om det är en bläckskrivare bör ha många patroner så att du kan byta varje patron separat och inte en patron för alla färger.

4. De datorer som är precis bredvid routern kan lika gärna ha kabel. Det finns inget självändamål att ha trådlöst. Juh fler enheter som har Ethernetkabel i stället för trådlöst ger mer "fri" bandbredd till de trådlösa enheterna.

5. Behöver du spara pengar så köp i såfall något billigare trådlöst nätverkskort till datorn som inte behöver så hög överföringskapacitet och välj ett bättre nätverkskort till den datorn som behöver lite bättre överföring.

6. När du köper andra elektronikprylar så tänk på att du har trådlöst internet och utnyttja detta. T.ex. Många mobiltelefoner har Wlan och då kan du surfa med mobilen hemma, har du Nokias E eller N Serie så kan du även ringa med ditt "hemnummer" om du har IP-telefoni. Det finns även fina trådlösa DECT telefoner från t.ex. Siemens med IP-telefonistöd. Då ringer du med vanling DECT trådlös telefon men utan Telias dyra avgifter men med flera fördelar... Utvecklingen kommer gå frammåt.

Långt ifrån de 60-80 mbps som du nämner.

värkligen, jag har själv inte 100Mbit, men känner folk som har det, dem delar ju förståss på det med sina grannar i huset, men kan ände få nära på 100% av den hastigheten, när andra inte andvänder internet, som på natten. sen gäller det ju även att datorn orkar med hastigheten, men så vidare du inte har en gammal 95'a så tycker man att det inte ska vara ett problem.

och vid nedladdning (med bittorent program):

se värkligen till att porten som programet andvänder är öppen, det brukar vara en liten grön/gul/röd ikon som indikerar om porten är öppen, givetvis ska den vara grön, annars stryper routern hastigheten rejält...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...