Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gamla högtalare till ny stereo.


Spooky

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny ministereo för inte så länge sen, och jag tänkte försöka koppla pappas gamla 70tals högtalare till den. Stereon är gjord så att det inte finns något uttag till högtalarna, man bara sticker in sladden i ett hål typ.. Ursäkta min dåliga förklaring nu, men jag tror ni vet vad jag menar. :P I alla fall, så långt är allt ok. Tänkte helt enkelt klippa av kablarna till de gamla högtalarna och sätta in i stereon. Men nu är det så att sladdarna är lite för korta. Jag hade hoppats kunna ha en högtalare nära datorn och den andra på andra sidan rummet. Och sen de två små högtalarna som följde med stereon får stå uppe på bokhyllan som det är nu. Nu till frågan då, hur ska jag bära mig åt för att få längre sladdar? Går det att skarva själv? Kände en kille en gång som friskt skarvade sladdar här och där med bara silvertejp, och det kändes inte riktigt säkert.. Kan man kanske byta ut hela sladden till en längre? Skickar med en bild på hurudana uttag som sitter på högtalarna för säkerhets skull..

 

[bild bifogad 2009-02-27 08:42:49 av Spooky]

1125812_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anderrrrrsson

De känns som att de kanske kan bli lite svårare att hitta kabel med den kontakten som är på bilden, om jag inte är helt fel ute så är den ganska gammal.

 

Jag har själv skarvat högtalarkabel med en helt vanlig sockerbit, kanske inte den snyggaste lösningen med fullt fungerande. Fast finns att köpa i rätt längd så är nog de att rekommendera.

Men om du ska skarva, se till att du inte blandar ihop plus och minus.

 

// Anderrrrrsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereon är gjord så att det inte finns något uttag till högtalarna, man bara sticker in sladden i ett hål typ..

 

Du menar snabbkopplingar, ett hål med en liten frikopplingsarm till för att ansluta.

 

Oftast är dom märkta röd för plus och svart för - alt. så står det +/- vid resp. utgång.

 

Om du klipper av dom gamla DIN kontakterna så har du plus på det bredare stiftet, ofta sitter det en gjuten eller målad rand på kabeln som också markerar plus.

 

Du kan använda vanlig 2-polig lampsladd 0,75mmkv sk. RKK 2x0,75 den funkar bra som högtalarkabel och finns lite överallt att köpa.

 

Skarva med sockerbit eller krimpskarva med vanliga skarvhylsor, sådana som oftast används i bil-el., röd hylsa funkar bra för kabel upp till 1,5mmkv.

 

Sedan för att kolla plus och minus, det kan du enkelt göra med ett vanligt 1,5V batteri, koppla högtalarkabeln till var sin pol på batteriet, när plus på högtalarkabeln ligger mot plus på batteriet (naturligtvis med minus på andra polen) så rör sig högtalaren utåt, skiftar +/- du håll så går konen innåt, rätt håll skall högtalaren jobba utåt.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...