Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktivera extra Ramminne


Swida

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt ett extra RAM MINNE till min bärbar och lagt in det i datorn, men undrar hur ska man aktivera det , jag har operativsystem windows vista home Basic på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte behövas någon särskild aktivering utan när datorn märker att det finns där så börjar Windows använda det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat så dom verkligen sitter i?

Det kan verka som dom sitter, fast dom inte gör det.

Har hänt mig ett antal gånger.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid något tillfälle har jag behövt gå in i BIOS vid uppstart för att datorn ska känna av det nya minnet. Gissningsvis F2 -knappen vid uppstart, inga speciella ändringar i BIOS och sedan save and exit. Kan hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter din bärbara

Fabrikat?

Modell?

 

Vilket minne sitter i datorn innan du köpte mera minne?

Fabrikat, modell, antal?

Totalt hur mycket minne hade du?

(svar exempel 2x1024MB)

Vet du inte hur mycket minne du hade kan Everest Free 2.20 nog ge svar

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

 

Det nya minnet:

Fabrikat?

Modell?

Totalt hur mycket nytt minne har du satt i?

(svar exempel 2x512MB)

 

[inlägget ändrat 2009-02-25 23:28:51 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har HP Compaq 6715s , klarar av 4GBminne men standard var 1GB, jag har köpt 2GB av märke CORSAIR , DDR2 667MHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt http://www.crucial.com/store/listparts.aspx?model=Business%20Notebook%206715s%20Series

 

så klarar din burk upp till 4 Gb och då max av den här hastigheten DDR2 PC2-6400,DDR2 PC2-5300

 

Det står också att din burk har stöd för dual channel memory och då borde du också sätta i minnen som par, dvs ska du ha 4 Gb i, så skall du ha 2x2Gb, skall du ha 2Gb i så skall du ha 2x1Gb moduler.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står bara 1GB idatorn och jag hatr satt in 2GB extra . så du menar att jag antingen kan ha 2GB eller 4GB men inte 3GB eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att din dator skall hantera att du inte har jämna par, men eftersom du nu stoppar in 2 olika typer av minnen, det gamla och de nya (för jag antar att de du nu köpt är lite bättre än de du hade tidigare? Eller är de av exakt samma modell? ) så kan det vara värt att testa att plocka ut det gamla minnet och se om datorn får tag i de 2 nya du nu köpt.

 

Och som nån annan sa - se till att de verkligen sitter i ordentligt, man kan tycka att de är på plats, men ändå saknas det nån millimeter.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom 6715s stöder dual channel så måste 2 minnen vara matchade.

Dvs helt lika

tex 2x512

2x1024

2x2048

och det kan vara nödvändigt med ett viss minne

alla minnen passar inte

ungefär som att alla bildäck godkända för 250km/timme inte passar på en volvo S80

däcket måste ju ha rätt höjd och rätt bredd och rätt fälgmått dessutom.

 

du kan också köra med enbart ett minne

tex

512

1024

2048

du kan testa och sätta det nya 2GB minnet i slotet där du hade originalet på 1GB

men tänk på att många datorer endast funkar med specialanpassat minne

http://www.crucial.com/store/listparts.aspx?model=Business%20Notebook%206715s%20Series

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

Jag har fixat problemet . nu sitter minnet i den och fungerar . Jag monterat en 2 GB minne av märke Corsair vs 2G SO-DIMM DDR2

Jag vet inte om det är ett bra minne eller ej , vad tycker ni?

nu har jag totalt 3GB minne på datorn men fick veta att det måste sitta 2 minne av samma storlek i varje locka, alltså antingen 2x1GB eller 2x2GB, (datorn stöder dual channel) Men nu sitter 1GB i den ena och 2GB i den andra, blir det nåt problem så ? borde jag byta den med 1GB till 2GB för att få 2GB i varje locka eller kan jag behålla den som det är alltså totalt 3GB, 1GB i det ena och 2 GB i det andra? vad rekommenderar ni? tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Fint att du fick igång .Enligt de olika konfiguratonerna så behöver de ej vara lika stora men det är inte optimalt.

 

Det är en intressant fråga.2x 1GB i multichannel jämgfört med 1+2GB icke multichannel. .Det andra minnet sitter kanske så man måste demontera tangentbordet.Då är det riskablare, om man ej vet hur, att byta.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-02-26 15:13:49 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka lös tangentbordet är enkelt på hp bärbara.

 

några st märkta skruvar underifrån (Tangentbordssymbol bredvid skruvhålet)

och 3-4 "clip" mellan tangenterna på översta raden (Styr dom från skärmen).

 

då kan man vika upp tangentbordet.

 

brukar gå att byta minne utan att ta bort kablarna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...