Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös skrivare


Deestyle

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en stationär dator med och en bärbar dator, vanligt internet (nätverkskabel i väggen) inte trådlöst alltså.

Jag undrar om jag kan ansluta en trådlös skrivare till datorerna? Eller måste man ha trådlöst internet för det?

 

Undrar även om Wlan är samma sak som trådlös internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WLAN är trådlöst internet, ja (Wireless Local Area Network).

 

För att din skrivare skall kunna skriva ut något så måste den få informationen från en dator på något sätt. Det kan den få antingen via ett nätverk (trådlöst eller sladdbaserat) eller via direktkontakt till datorn (sladd).

 

En skrivare som skall anslutas på ett nätverk kräver att den kan hantera detta (finns oftast inte på vanliga, billigare skrivare).

 

Eftersom du idag inte ens har ett nätverk hemma, så är svaret på din fråga Nej. Om du hade haft ett trådlöst nätverk hemma (du måste inte ha internet) och din skrivare hade möjlighet för nätverksanslutning - då hade det kunnat fungera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har inte provat men kan man inte dela ut en skrivare ,ansluten till en aktiv dator,i ett "trådat" nätverk som det här är.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan man. Men då är den trådad och inte trådlös :) Och dessutom på nätverk.

 

 

Edit: Jag tolkar DeeStyles inlägg som att hon antingen endast har koppling rätt in i väggen, alternativt endast har ett modem, men ingen router, och att de två datorer hon har idag inte är ihopkopplade på nåt nätverk överhuvudtaget.

 

[inlägget ändrat 2009-02-25 23:50:37 av Jenny R]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja

 

Hon får väl förtydliga hur hon har de inkopplade.Tror inte hon byter kabel direkt i modemet.Men alla routermodem funkar ej som detta utan som switch exempelvis ofta bredbandsbolagets.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-02-26 00:15:30 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kabel från väggen (stadsnät) som går till en liten hub och från den har jag två nätverkskablar till datorerna. Jag kör inte trådlöst alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isåfall har du inget tyvärr nätverk heller, utan du delar helt enkelt din uppkoppling mellan dina två datorer, dvs dina båda datorer får internetkontakt, men de kan inte prata med varandra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...