Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn Stängs av!


Raevii

Rekommendera Poster

Hej, igår när jag spelade spel så stängdes datorn plötsligt av, när jag försöker starta igång den så går det inte att starta igång den igen (som om el inte skulle få kontakt med datorn), då måste jag dra sladden till elen och vänta några minuter sedan fungerar det igen, men problemet är att datorn stängs av igen efter 10 minuter, jag har haft liknande problem men jag kommer inte ihåg hur jag löste detta. Vad kan det bero på för att jag har dammat ut det och temperaturen ser normal ut om det är detta det beror på. Jag vet inte men jag tror att problemet kan sitta någonstanns med elen och datorn för att den får inte kontakt med elen fast att den gröna lampan lyser på datorn? Hjälp! :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har du ett dåligt nätaggregat? Eller har CPU, RAM eller grafikkort gett upp. Startar datorn (går fläktar och så igång)? I så fall är det ju troligen skärmen som det är fel på. Försök felsöka! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen är ny, hade även samma problem med min gamla skärm. Jag tror att problemet sitter nånstans i CPU, Ram eller grafikkortet, fläktarna går igång och jag har redan bytt nätagget några gånger, men problemet uppstår fortfarandel, någon som har några fler tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall ditt moderkort har en integrerad grafikkrets så kan du ju testa att koppla skärmen till den och koppla ur grafikkortet. Annars är det ju att testa med att byta CPU eller RAM ifall du har möjlighet till det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att byta ut RAM korten, och än så länge så har datorn inte stängs ner än! Får se nu hur lång tid det tar innan datorn stängs av, tack för hjälpen! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där stängdes datorn av igen! Kan det vara fel på nätagget eftersom när jag trycker på Knappen för att starta igång den så ger den ingen signal? hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då ser jag tre alternativ:

 

1. Glapp i kabeln för startimpuls. Eller det är ju inte så troligt eftersom datorn stängs av! Glöm det...

 

2. Moderkortet eller CPU

 

3. Nätaggregat

 

Vilket av felen som det är störst sannolikhet att det är överlämnar jag till någon mer kompetent person. :)

 

Vad är det för hårdvara du har, allt är av intresse!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverstrom

Exakt hur stängs den av?

Rakt av så är det nätagget som slår i från. Då kan det vara någon kortis eller något som spökar.

Får minnena tillräckligt med ström.

CPU tror jag inte på. De kan ha random errors men de brukar visa sig vid belastning.

 

 

1. Kolla drivrutinerna. Kolla enhetshanteraren efter konflikt.

Kör memtest86 från uppstart. Finns på www.ultimatebootcd.com

 

2. Mät 12 volts och 5 volts skenorna... mät atx kontakten. orange och lila är 3.3 volt skenor.

 

3. koppla ur power switch från moderkortet. kortslut plus och minus på moderkortets kontakt. nätagget ska brumma igång.

stänger den inte av sig så är felet i power on kretsen i lådan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...