Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Data låser sig. Hjälp?


joajo

Rekommendera Poster

Ja, det är så irriterat när data låser sig. Det är så ibland bara mus låser sig eller mus och tangentbord låser sig tillsammans. Eller när jag startar data och det låser sig vid start. jag vet inte vad är det. Ibland jag måste starta om 2-3 gånger att data ska funka igen.

Ja, jag hade problem med hårddisk men jag bytte ut, då trodde att problemet försvann men inte. Sen jag frågade några mina vänner och de sa att det kan vara problem med processor eller med nätaggregat. Jag vet inte heller att det kan vara problem med de.

Sen, jag undrade att det kan vara problem med CMOS batteri och jag Kanske måste bytta den.

 

Snälla, kan något hjälpa mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Låter mera som nätaggregatet är boven i dramat. Om datorn och nätagget är gammalt, så kan sistnämnda också blivit slitet med åldern. Kan du t ex låna ett nätaggregat av någon kompis eller liknande så kan det vara värt ett försök.

 

Annars kan du köpa ett nätaggregat. Koppla in vid sidan om. Spar kartonger och annan förpackning. Samt kvitto. Skulle det inte fungera ändå kan du lämna tillbaka det igen.

 

Öppna också datorlådan och titta över kondensatorerna på moderkortet. Dom ska vara platta upptill. Får inte bukta eller ha börjat läcka. Kan också bidra till att datorn är svår startad.

 

Exempel är den här bilden:

http://www.badcaps.net/images/caps/kt7/kt4.html

 

...mera information kan du få här:

http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, data är gammal Compaq Presario 5WV237, AMD Duron processor 700. Jag tittade på kondensatorerna, de är helt Ok. Jag ska bytta CMOS batteri, då jag ska se om den låser sig igen. Om den händer då ska försöka göra nånting med nätaggregaten. Jag tror att inte alla nätaggregaten passar till data men AMD Duron processor.

Hur man väljer nätaggregat att det ska passa?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...