Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud från dator till tv


Joseph

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har försökt att koppla min dator till TV:n utan lyckat resultat.

 

Mitt moderkort är: http://www.dustinhome.se/pd_5010185501.aspx?

Mitt grafikkort är: http://www.dustinhome.se/pd_5010189258.aspx?

Min TV är: Philips 32PFL5522D

 

Med grafikkortet fick jag en adapter mellan DVI och HDMI som jag använder för att föra över bilden.

När jag försöker föra över ljudet fungerar det inte som det ska. Jag använder en: http://cdon.se/hemelektronik/champion_3%2c5mm-2_rca_hane-hane____3%2c0m-744775

 

Är det någon som kan hjälpa till eller har haft ett liknande problem?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning egentligen men kan 9800-kort kanske ge ljud via DVI-HDMI? Mitt Radeon 4850 kan det...Kolla om du har en HDMI-ljud enhet bland ljudegenskaperna. Tror inte du hittar men värt att titta efter.

 

 

Analogt ljud.

Först och främst, har du ljud ut i utgången på datorn? Kolla exempelvis med dina normala högtalare.

Sekundärt - ställ in TVn att ta ljud från analoga ingången.

 

Svårare än så ska det inte vara.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-25 08:58:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En TV har ofta flera ljudingångar.Det är oftast så att ett av dem skall användas i kombination med den videoingång du använder.Vilket man skall använda framgår säkert av TV ns manual:

 

http://www.support.philips.com/support/html/index_se_sv.html

 

 

LARSAS

 

Ibland är det dessutom så att om man sänder HDMI utan ljud ett speciellt HDMI intag skall användas.

 

[inlägget ändrat 2009-02-25 09:20:09 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Har tittat runt lite i datorn med tanke på era tips, är det några speciella inställningar jag ska göra i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, som sagt. Titta efter HDMI-ljud. Om det finns. Kör det.

 

Annars beror det lite på ljudkort. Mitt ljudkort kan jag sätta att samma kanaler ska spelas upp i olika utgångar. På gamla datorn fick jag sätta att det var kvadrofoniskt rum, dvs fyra lika högtalare. testa som sagt. testa med ett par hörlurar eller ett par högtalare du vet fungerar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag har tittat efter HDMI-ljud men inte hittat något. Har även kopplat in kabeln till sidan av TV:n men fortfarande fungerar det inte. Jag bifogar en bild på hur det ser ut på mitt ljudkort och har även ringat in den kontakt jag använder. Inställningarna för den är "Linje in"

 

[bild raderad 2009-02-26 19:44:35 av Joseph]

[bild bifogad 2009-02-26 19:46:24 av Joseph]

1125743_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du testat hörlursuttaget.Line in är säkert en ljudingång till datorn.

 

Det är möjligt det finns någon linjär utgång line out.Men jag tror hörlursuttaget borde fungera.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-02-26 20:05:03 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har stoppat in kabeln i det främre uttaget men även det har inte gett något positivt resultat. Ljudet kommer fram i EXT3 men inte i HDMI uttaget. Tror du att jag behöver göra någon speciell inställning så att ljudet kopplas fram till HDMI kanalen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade att ha sladden i det främre hörlursuttaget men inget ljud kom fram, det funkade inte... Vad kan man göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du följt philipsmanualen sid 40 41 och det ej fungerar fastän ljudet ut från datorns hörlursuttag fungerar får du nog kontakta Philips.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-26 21:15:59 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt/frågat:

har du testat med ett par högtalera/hörlurar du VET fungerar att ljud kommer från datorn i den port du testar?

Om INTE gör det!

 

Utan att bekräfta det vet vi ju inte om det är i datorn eller TVn du missat.

 

För som sagt. Det finns två ställen att göra inställningar. I datorn och i TVn. TVn försöker givetvis primärt använda HDMI-ljudet. Du får ställa om. Se TVns manual.

 

 

Ljud över HDMI. Du hittar inget, då finns det inget, då går det inte.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2009-02-27 08:32:47 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2009-02-27 08:33:03 av Monshi]

1125810_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med ett par högtalare som fungerar och det fungerade bra.

Har heller inte hittat i TV:ns manual hur man ställer om ljudet... Står endast att man ska koppla in kabeln inget annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, du verkar ha rätt. Finns inget i manualen om inställning av ljud vid DVI->HDMI anslutning...

 

Enda jag hittar är möjligen att du kan titta i inställningarna på TVn under Bild, Ljud eller Funktioner. ja, Ljud låter som ett lämpligt ställe.

 

Och ja, ljudkablarna ska du alltså ansluta på sidan av TVn i gruppen av kontakter med s-video, komposit och hörlur. Enligt sid 47 i manualen.

 

Om du nu inte lyckas, ja, då får du nog ringa till Philips och fråga för jag har inget mer att komma med.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://techroom-md.idg.se/forum/thread.jsp?rootid=803&forumid=44

 

Kan DVI-HDMI adaptern vara boven?

 

Det här är en adapter som tydligen också kan överföra ljud under vissa förutsättningar.Frågan är om man har en sådan men inget HDMI ljud fungerar kan den ändå låsa så att tv ns EXT 3 blockeras.

 

Du kanske har ljud via HDMI kabeln men i AC3 (Om det nu är möjligt).Enligt manualen klarar ej TVn AC3 ljud.

 

 

 

LARSAS

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-27 19:41:32 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu är det att Nvidia-kort... Om han inte hittar HDMI-ljud i egenskaperna för ljud så finns det knappast ljud i HDMI. Men samtidigt vet man inte vad TVn tror att den får.

 

Snack med Philips support är nog på sin plats.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på Hemsidan för kortet så medföljer kabel för S/pdif kabel .(Stämmer ej med Dustins uppgifter enligt den saknas sådan anslutning.).

 

I så fall borde ,tycker man,adaptern även bära ljud.Googlar man så finns en hel del förvirrade diskussioner i frågan.Någon hävdar att det räcker med att kabeln är ansluten till kortet.

 

Om det är en sån adapter finns det ju risk att det utgår någon signal som spärrar EXT3.

 

LARSAS

 

Kanske man kan testa annan adapter som endast kan "adaptera" bild.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-27 22:09:12 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEj

 

Först skall du kolla upp om grafikkortet kan överföra ljud via HDMI och att det i så fall är installerat för detta och att ljudkortet klarar det också,

Hittar ingen manual men det borde framgå av den.Adaptern skall kunna det också.En DVI kontakt kan ju ha lediga "trådar" exempelvis för VGA som då utnyttjas för digitalt HDMI ljud.

 

Vem vet kanske någon här vet vad ASUS GEFORCE EN9800GTX+DK/HTD/512M klarar och hur det installeras.

 

Sen måste ju TVn kunna hantera det. Vet säkert Philips .Naturligtvis då ingen ljudkabel till EXT3

 

Det andra alternativet att endast använda HDMI n för bild och EXT3 för ljud har du ju testat med din adapter.Det fungerar ju inte trots att du vet att du SAMTIDIGT har analogt ljud i de RCA kontakter du anslutit tillEXT 3

 

Skulle vara intressant att testa en DVI-HDMI adapter/ som garanterat endast kan föra över bild. Det är ju den metoden Philips beskriver.

 

Dustin borde ju också veta vad de levererat.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-02-28 07:20:18 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2009-02-28 08:12:03 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på Hemsidan för kortet så medföljer kabel för S/pdif kabel .(Stämmer ej med Dustins uppgifter enligt den saknas sådan anslutning.).

Länk? Jag hittar inte men metoden är inte främmande. Har inte sett men läst om att vissa Nvidia-kort har den tekniken, en intern digital ljudkabel. Ljud via DVI->HDMI är ingen omöjlighetm någon med ett 9800-kort kanske kan klargöra.

 

Du kan alltid titta bland kablarna som följde med kortet och se vad du finner.

 

Andra alternativ - ta bild via komponent (om TVn nu klarar det)...

 

Larsas idé om att testa annat HDMI-adapter är inte heller den helt galen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-28 09:29:33 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Och koll i deras forum ger att det ska gå att få ljud via HDMI. men då behövs troligen en koppling mellan ljud- och grafikkort via s/pdif. Tycker nog ATIs lösning är bättre som på något vis snappar upp ljudet via PCI-express...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...