Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn låser sig vid uppspelning av ljud.


frantz_andreas89

Rekommendera Poster

frantz_andreas89

Jag har precis köpt ett nytt ljud kort, begagnat dock, och har installerat det och laddat ner alla de senaste drivrutinerna. Det är ett Creative E-MU 0404.

 

Problemet jag har är att jag inte kan spela upp några ljud på datorn utan precis när någon ljudfil eller liknande ska börja spelas låser sig datorn och jag är tvungen att starta om den på knappen.

 

Det är en lite äldre dator, Dell Dimension 8200, men den når upp till prestanda kraven. Jag har också precis gjort en total ominstallation av Windows och har då inte installerat något annat ljudkort än det nya. Så det borde inte vara det andra ljudkortet som spökar.

 

Det konstiga är att jag kan spela "genom" ljudkortet med gitarr och mick. Men det kan inte spela upp något från datorn.

 

Tacksam för all hjälp, Andreas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det är en lite äldre dator, Dell Dimension 8200, men den når upp till prestanda kraven. Jag har också precis gjort en total ominstallation av Windows och har då inte installerat något annat ljudkort än det nya. Så det borde inte vara det andra ljudkortet som spökar.

 

Kan vara en krock rent hårdvarumässigt. En gissning dock.

 

Se om du inte kan disabla det integrerade ljudkortet i BIOS. Borde fungera där. Annars finns säkert en bygel på moderkortet för ändamålet.

 

Sistnämnda bör du kolla i manualen, så att du inte ändrar fel bygel.

 

Checka också Loggboken. Ibland kan där framgå vad som felas.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...