Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det fattas GB på min Sata hårddisk


peter_1976

Rekommendera Poster

 

Första inlägget, hoppas det är i rätt del av forumet.

 

Jag har köpt en en ny dator, i delar. Som en kompis byggde ihop till mig. Jag köpte en Caviar Blue 320 GB Sata hårddisk. Men den visar att det endast finns 127BG. Filsystem NFTS.

 

Hur kan det försvinna nästan 200GB?

 

Jag är amatör, inte kunnig alls. o Han som byggt den förstår inte hellre felet.

 

Någon som kan svara på vad det är för fel?

 

Tack på förhand

 

MVH Peter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat Service Pack 2 till XP? Eller om det möjligen redan var i Service Pack 1 som stödet för hårddiskar större än 127 GB kom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon bygling på hårddisken som kan påverka detta?

Det verkar som att man ibland får ändra något i BIOS, slå på LBA, enligt

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=662873

 

Om du har installerat XP på den så kolla hur det ser ut i diskhantering (högerklick på Den här datorn - Hantera).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack. när jag klickade där, så står det "standard 298,09GB" och "primär portion 127,99GB NFTS" och "inte allokerat 170,10 GB"

 

säger det dig något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då finns hela hårddisken där i alla fall och det du kan göra är att skapa en till partition i utrymmet som inte är allokerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jasså. men det är ju i alla fall bra. men hur gör jag det. skulle vara kul o kunna fixa det själv utan att jaga folk som kan :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du högerklickar i utrymmet i den nedre halvan av fönstret och väljer något med skapa eller något liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade det. men vad är skillnade mellan primär partition o utökad partition.

Vilket är bäst att välja?