Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det fattas GB på min Sata hårddisk


peter_1976

Rekommendera Poster

 

Första inlägget, hoppas det är i rätt del av forumet.

 

Jag har köpt en en ny dator, i delar. Som en kompis byggde ihop till mig. Jag köpte en Caviar Blue 320 GB Sata hårddisk. Men den visar att det endast finns 127BG. Filsystem NFTS.

 

Hur kan det försvinna nästan 200GB?

 

Jag är amatör, inte kunnig alls. o Han som byggt den förstår inte hellre felet.

 

Någon som kan svara på vad det är för fel?

 

Tack på förhand

 

MVH Peter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat Service Pack 2 till XP? Eller om det möjligen redan var i Service Pack 1 som stödet för hårddiskar större än 127 GB kom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon bygling på hårddisken som kan påverka detta?

Det verkar som att man ibland får ändra något i BIOS, slå på LBA, enligt

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=662873

 

Om du har installerat XP på den så kolla hur det ser ut i diskhantering (högerklick på Den här datorn - Hantera).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack. när jag klickade där, så står det "standard 298,09GB" och "primär portion 127,99GB NFTS" och "inte allokerat 170,10 GB"

 

säger det dig något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då finns hela hårddisken där i alla fall och det du kan göra är att skapa en till partition i utrymmet som inte är allokerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jasså. men det är ju i alla fall bra. men hur gör jag det. skulle vara kul o kunna fixa det själv utan att jaga folk som kan :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du högerklickar i utrymmet i den nedre halvan av fönstret och väljer något med skapa eller något liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade det. men vad är skillnade mellan primär partition o utökad partition.

Vilket är bäst att välja?

tack så jättemycket för hjälpen.

 

[inlägget ändrat 2009-02-24 15:32:20 av peter_1976]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk kan antingen ha upp till 4 primära partitioner eller upp till 3 primära och 1 utökad partition. Den utökade kan man sedan dela upp i väldigt många logiska partitioner. Det gör väl att en utökad partition är mer flexibel. Men om du bara ska ha två partitioner så spelar det ju ingen roll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så jättemycket. har redan fixat det. det gick ju fort.

men den visar fortfarande bara att där är C (lokal disk), var finns den andra partitionen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack. lyckades få ditt "lokal disk F" men man kan inte ändra till lokal disk D. det fanns nämligen inte med i listan

 

Edit: det gör inget. jag såg att min dvd rom var vald till D.

då är problemet löst.

tack så mycket för allt hjälp

[inlägget ändrat 2009-02-24 17:11:41 av peter_1976]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vill du ändra så gå till administrationsverktyg välj datorhantering sedan diskhantering där högerklickar du på din dvd och väljer ändra enhetsbetckningar /ändra välj sedan z tex och klicka ok sedan gör du samma sak på din hårddisk E i ditt fall då och nu har du D att välja som val klicka ok och nu har du C: och E: som man kanske vill ha det representerat i den här datorn låt dvd vara z: lägger du till fler diskar senare får då dessa F: eller G_ beroende på hur du partitionerar dessa.

 

Mvh Tchjaffa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Du har använt en för gammal XP-installationsskiva som inte stöder större partitioner än 128 Gb och därför har windows skapat sig en så stor partition som möjligt och installerat sig på. Vill du ha en större C:-drive så får du skaffa en nyare XP installationsskiva (SP1 tror jag det var).

 

Min fem år gamla personal PC levererades också med en gammal XP installationsskiva, trots att den hade 250 Gb disk och krävde SP1 för att kunna installera allt på en partition. Anledningen till att man skickade med gamla installationsskivor var att den licensen var billigare..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom upp att det kunde skapa fel på lång sikt om jag ändrade beteckning så jag låter det vara. i och med att jag inte är så kunnig så är det nog bäst att låta det vara, kanske.

 

jasså, är 128 Gb det största, visste jag faktiskti inte. men jag fick reda på de andra 170 GB.

 

men hur kan det komma sig att det ändå fattar 23Gb, allt som allt. 127.99+170,10= 298,09GB

 

tack för allt hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. det visst jag itne. min XP skiva har ju ett par år på nacken.

men hur gör jag om jag skulle vilja göra c disken med, tex bara 30Gb o föra över de övriga på F disken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur kan det komma sig att det ändå fattar 23Gb, allt som allt. 127.99+170,10= 298,09GB
Det beror på att hårddisktillverkaren och Windows menar olika saker med 1 GB, hårddisktillverkaren anser att 1 GB = 1 000 000 000 bytes, medan Windows anser att 1 GB = 1 073 741 824 bytes (2 upphöjt till 30). Så när hårddisktillverkarna skriver 320 GB så är det samma sak som när Windows skriver 298 GB.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...