Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Produktsumma


Kovenant

Rekommendera Poster

Jag har ett excelblad som ser ut ungefär så här:

 

    A              B                  C
1  Jobb     Ankom          Leverans
2  5          2009-01-20   2009-01-23
3  2          2009-02-03   2009-02-06
4  3          2008-11-26   2008-11-29
5  7          2008-11-28   2008-12-03

 

Det jag vill göra på Blad2, som är ett blad med en massa statistik, är att räkna antal jobb som levererats år 2008 samt 2009 och presentera resultatet i två celler på blad2. En cell för 2008 och en annan cell för 2009.

 

Har förstått att man inte kan räkna produktsummor med villkor över en hel kolumn?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på verktyget Pivottabell. Tror nog det kan passa. Det gör det ofta när Produktsumma även kan fungera.

 

Återkom om du har fler funderingar, Pivot är icke helt elementärt i Excel 2002/2003, lite enklare i Excel 2007.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ta en titt på det vid tillfälle... Kan nog minnas att jag inte förstod riktigt hur man skapar en pivtottabell som funkar så som jag vill att den ska göra sist jag försökte... Får leta lite på webben efter lite bra guider.

 

Tack för tipset

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte posta den här?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste problemet med följande funktion:

 

=PRODUKTSUMMA(--(ÅR(Ordrar!$E2:$E65536)=2009);Ordrar!$C2:$C65536)

 

Visst.. det tog en jäkla massa datorkraft att göra på det viset, men statistiken visas rätt och det är det jag e ute efter. Fick flytta statistiken till en egen fil istället för blad, det tog lite tid att mata in ordrar när statistiken beräknas löpande i samma fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ough, ja, matrisformler är resurskrävande. De bör INTE titta på hela kolumner utan enbart på aktuella tabellen!

 

Förslagsvis, skapa ett dynamiskt namn i stil med

=FÖRSKJUTNING(Ordrar!$E$2;1;0;ANTALV(Ordrar!$E$E);1)

och använd detta i din matrisformel som referens till dataområdet. Formeln ovan fungerar om det är en kontinuerlig tabell, dvs det finns data i varje cell i E. Om inte, låt ANTALV titta på kolumn där detta villkor uppfylls.

 

Samt, vad är det du vill få ut egentligen?

Givet ett jobbID, givet ett leveransdatum/år - antal leveranser under ett år med visst jobbID?

 

Ska inte formeln då se ut som:

=PRODUKTSUMMA((ÅR($C$2:$C$5)=2009)*($A$2:$A$5=K3))

Där JobbID då flyttats ut i K3 för enkelhetens skull samt tabellen minskad.

 

Om jag förstått rätt är Pivot att föredra.

Skapa ett dynamiskt namn enligt mallen ovan men låt det "kapsla in" hela tabellen, inklusive rubrikrad och alla kolumnen.

Skapa en Pivot-tabell, sätt namnet som dataområde.

Som radetikett sätt jobb och leveransdatum. Som data sätt leveransdatum, antal av.

 

Sedan kan du gruppera tabellen på år, sortera ut ett visst år osv.

 

Se bifogad bild.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2009-02-25 08:36:31 av Monshi]

1125351_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...