Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fältkoder i WORD


perjak

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker skapa en mall där jag på olika ställen i dokumentet automatiskt vill ha inlagt:

aktuellt filnamn (dokumentets)

namnet på den mapp som det aktuella dokumentet ligger i.

 

Att få med filnamnet är ju enkelt, men mappen???? Finns det någon vänlig skäl som kan hjälpa mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är de fasta ställen i dokumentet som du vill lägga in filnamnet så kan du göra de automatisk men du måste då skapa en modifierard mall där du lägger in dina fält koder. För den modifierade mallen kan utgå ifrån mallen Normal.dot och bara lägga till dina fält koder. Men innan du har sparat och namngett dokumentet lär du inte få någon text.

 

Skall du däremot lägga in filnamnet på olika ställen vid olika till fällen eller i löpande text får du lägga in fältet för hand vid varje tillfälle.

 

Så här kan du göra då. Du går till Infoga menyn och väljer Fält. Sen väljer du FileName. Klickar på Alternativ och i de fönstret väljer fliken Fältspecifika växlar. Markera /p och klicka på knappen Lägga till fält så får du filnamnet med hela sökvägen. Att få bara mappen finns de ingen möjlighet i mitt Word 2000.

 

/Olle

 

[inlägget ändrat 2009-02-23 21:18:28 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera /p och klicka på knappen Lägga till fält så får du filnamnet med hela sökvägen. Att få bara mappen finns de ingen möjlighet i mitt Word 2000.

 

Ett litet problem, iaf i mitt Word, är att Word infogar den sökväg och filnamn som gäller när man infogar fältet. Flyttar jag filen och öppnar den, så är det fortfarande den gamla sökvägen som visas i dokumentet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för mig fortfarande ett mysterium varför Word inte uppdaterar fält automatiskt någon gång, tex vid öppnande av ett dokument. Faktum är att det inte ens finns ett kommando för denna operation (åtminstone inte framtill 2003). Standardförfarandet är: Ctrl-A (markera hela dokumentet) och F9 (Uppdatera).

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du lägger in Fältkod för hand så får du bara den text som gäller vid de tillfället och de kan inte ske någon uppdatering.

 

Om du däremot när du skapar dokumentet använder dej av en speciell mall (xxx.dot) där de verkliga fältkoderna finns inlagda så kan du göra en uppdatering med F9.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar ...

Meningen med fält är just att du kan uppdatera dom, tex är innehållsförteckningen ett eget fält. Det går också utmärkt att ha fält direkt i ett dokument, utan någon speciell koppling till normal.dot eller någon annan Word-mall.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du har rätt, glöm mitt förra inlägg.

 

Om du lägger in nedanstående VBA kod i ThisDocument så kommer fältkoderna att uppdateras automatiskt när du öppnar dokumentet.

 

Private Sub Document_Open()

SendKeys "+{F9}", True

End Sub

 

/Olle

 

[inlägget ändrat 2009-02-24 14:15:26 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pejo

 

Har pillat och provat lite till. Glöm mitt inlägg om VBA kod.

Fältkoderna skall uppdateras automatiskt när man öppnar ett dokument.

 

Att du inte får uppdatering beror kanske på att du låst Fältkoden för uppdatering.

 

Ctrl+F11 låser uppdateringen av markerad fältkod

Ctrl+Skift+F11 tar bort låsningen av markerad fältkod

 

Hoppas de blev rätt nu, de var 10 år sen jag höll på med fälkoder sist och uppenbart glömmer man en del när tiden går.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, ska testa vid tillfälle.

Är låsningen på default? Jag gjorde ett enkelt försök med just FileName där jag lade till ett sådant fält i ett dokument, stängde dokumentet, flyttade det och öppnade det igen. Då var jag tvungen att uppdatera fältet manuellt ...

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej låsningen är inte default. Men de verkar som vissa fält inte uppdateras automatiskt. Typiskt Microsoft att beskrivningarna i hjälpfilenerna inte är kompletta.

 

Finns en inställning Uppdatera Fält under Verktyg, Alternativ, Utskrift. Bockar man för detta så ser man hur fälten i dokumentet uppdateras när man klickar på skriv ut.

 

Provade också med FileName och som sagt den uppdateras inte.

Men med den här VBA koden som körs när dokumentet öppnas så fick jag uppdatering av filnamn och sökväg. Ett låst Time fält förblev låst och uppdaterade inte.

 

Private Sub Document_Open()

 

For Each afield In ActiveDocument.Fields

afield.Update

Next afield

 

End Sub

 

 

Man får nog prova sina fältkoder för att se om de uppdateras eller ej.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...