Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum och tid


lak03akh

Rekommendera Poster

Hej

 

Evig tacksam den som kan hjälpa mig med detta.

 

I en cell på min excel fil har jag:

 

2006/11/11 07:04

 

Jag har gjort en ny cell där jag ENDAST vill ha TIDEN, alltså 07:04.

 

Det handlar om 5000 sådana celler så att göra det manuellt är något jobbigt. Finns det någon formell där jag kan ta bort datumet och ändå behålla ENDAST tiden???

 

Jag har försökt formatera men det går ej.

 

Mycket tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har försökt formatera men det går ej.

Hur menar du? Fungerar det inte att markera ett antal (kanske alla?) celler och sedan öpnna Format > Celler och välja något av tidformaten?

 

nvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

 

Jag markerar en eller fler celler, går in på FORMAT, CELLER och väljer sedan ENDAST tt:tt, men då finns fortfarande datum och tid kvar som innan. Därför undrar jag på om det finns en formell man kanske kan skriva som raderar DATUMEN men behåller tiden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om cellerna ej är formaterade som tal. Då får du ta ut tiden, timmar och minut, med hjälp av Text-formlerna EXTEXT och HITTA för att sedan skapa tidvärden med funktionen klockslag.

Eller använd verktyget text-till-kolumner för att separerar delarna.

 

Det är mitt enkla förslag.

 

Bäst är givetvis om du formaterar om hela strängen till korrekt tid/datum.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt, när jag tänker efter, det är enklare att ta text-till-kolumner verktyget.

 

Räcker nog faktiskt med att dela vid mellanslag och Excel kommer känna igen den nya cellerna som datum respektive tid.

 

testa det.

för formatet är egentligen helt korrekt, det vill säga Excel borde känna igen det som tid men antagligen har du importerat det och cellerna är formaterade som text.

Sedan kan du slå ihop cellerna med en enkel summering, dvs =A1+B1 och formatera som datum/tid så har du det korrekt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gamla knepet att multiplicera en text med 1 för att få XL att omvärdera den verkar också fungera (åtminstone i min 2003 - det kanske är dags att uppgradera snart ...)

 

Dvs, skapa en lika stor kolumn med ettor, kopiera text-datumen och "Klistra in special" > multiplicera.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha, det har du rätt i. Trodde inte det skulle gå med ett icke-tolkat datumvärde. men bara att göra som du skriver och sedan formatera som datum/tid.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATt multiplicera med 1 fungerade alldeles korrekt.

 

Tusen hjärtligt tack för all hjälp från er allihopa. Tusen tusen tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...