Just nu i M3-nätverket
Jump to content

saknade rader

Sabinka

Recommended Posts

Hej,

Om jag vill fylla i de rader som inte är använda i en serie i en tabell . Hur gör jag?

användarnamn lösenord grupp namn

abcd100 xxxx xxxx xxxx

abcd101 yyyy yyy yyy

abcd104 zzzz zzz zzz

abcd102 och abcd103 är ej använda. Jag vill gärna infoga dem i listan så att de som ska använda listan direkt ser vilka nr som är lediga.

så att det ser ut enligt följande:

användarnamn lösenord grupp namn

abcd100 xxxx xxxx xxxx

abcd101 yyyy yyy yyy

abcd102

abcd103

abcd104 zzzz zzz zzz

Tacksam för svar,

Sabinka

[inlägget ändrat 2009-02-23 14:48:51 av Sabinka]

Skapa en lista med alla möjliga kombinationer. I kolumn bredvid denna söker du sedan i listan över använda kombinationer och hämtar den kodnyckel som kan finnas. Kapsla in i OM-sats för att ta bort felvärdet. Sedan kan du kopiera detta resultat och klistra in över formlerna för att låsa om så önskas.

Nog absolut enklaste sättet.

Funktionsförslag:

=OM(ÄRFEL(LETARAD(A2;Blad1!A:B;2;falskt));"";LETARAD(A2;Blad1!A:B;2;falskt))

Givet då att din ursprungliga lista finns på Blad1 i A:B, din nya med alla värden i A2 och nedåt.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Behöver lite mer hjälp. :)

Förstår hur man gör letaradfunktion och också hur man gör omfunktioner. Men hur kan jag sätta ihop dom till en funktion?

När jag försöker sätta in letaradfunktionen i omfunktionen får jag svaret ogiltigt. Vad gör jag för fel?

När jag testar enkel letaradfunktion i en kolumn bredvid den som har alla nr, så får jag svaret saknas om nr saknas och jag får

samma nr vid sidan där nr existerar.

t ex:

abcd100 abcd100

abcd101 abcd101

abcd102 #saknas!

abcd103 abcd103

( den delen fungerar)

hur går jag vidare?

Sabinka

Testar mitt letarad-exempel och den verkar korrekt. Se bara upp, den delas på två rader.

felet du gör i ditt försök är nog att du inte anger korrekt vilken kolumn värdet ska hämtas ifrån.

LETARAD(G2;A:B;2;falskt)

där ger tvåan (2) att värdet ska hämtas från andra kolumnen av givna matrisen (A:B)

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...