Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Avbrtyta systemåterställning?

Bosse-i-skogen

Recommended Posts

Bosse-i-skogen

Hej!

Min brorsdotter 15 år fick för sig att göra en systemåterställning på sin xp-dator. En laptop, Dell Inpiron 9400. Av någon anledning ångrade hon sig mitt under återställningen och stängde datorn genom att hålla ner strömbrytaren.

Nu blir det bara blåskärm efter att win xp loggan rullat några sekunder. Alternativet att återställa datorn till sitt ursprungsskick via den dolda återställningspartitionen vet jag hur man gör efter nerladdning av manualen från Dell.se. Finns det något sätt att få igång datorn utan denna drastiska åtgärd? Hon har ju naturligtvis inte backup på någonting.

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

Kanske genom att i F8-menyn, den med felsäkert läge, välja Senast fungerande konfiguration, men inte så troligt.

Det kan ju gå att rädda filer genom att flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk.

Bosse-i-skogen
Kanske genom att i F8-menyn, den med felsäkert läge, välja Senast fungerande konfiguration, men inte så troligt.

Guidade min svägerska över telefon men det blev blåskärm med felsäkert läge. Också med senast fungerande konfiguration. Min brosdotter lär väl göra backup på sina viktiga filer hädanefter. Föräldrarna har tjatat om detta länge men för döva öron. Att krångla och plocka ut hd:n kommer inte på tal sa min svägerska för några livsviktiga filer är det inte som försvinner.

En granne till dom ska titta på datorn imorgon men troligtvis blir det Ctrl+ F11 vid boot och återställning till fabriksinställningarna. Hon lär väl av sina misstag...

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

[inlägget ändrat 2009-02-22 20:39:45 av Bosse-i-skogen]

Min brosdotter lär väl göra backup på sina viktiga filer hädanefter. Föräldrarna har tjatat om detta länge men för döva öron.
En del måste lära sig av egna erfarenheter, särskilt i den åldern ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...