Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Hur mycket el drar min hemmabioanläggning egentligen??


blavitt81

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag och min sambo har bott i vår nya lägenhet sedan i oktober 08... Nu är det så att vi har fått sådana rejäla elräkningar (både el och uppvärmning) och de ligger på runt 2500 -- 3000 kronor/månaden (bor i en tre på 77 kvh - bottenplan).... Då började jag fundera lite över hur mycket min tekniska utrustning drar och hur man beräknar detta...

Jag har följande tekniska prylar

 

- Reciver Onkyo som drar ca 550 W

- Till hemmabio förstärkaren har jag inkopplad

* 2 golvhögtalare - 250 W short term och 100 W (nominell)

* En center-högtalare - 250 W (short term) och 100 W (nominell)

* 2 stycken små högtalare - 100 W (short term) och 60 (nominell)

* Till sist har jag mina gamla (5 st) hemmabiohögtalare inkopplade som kanske ligger på 250 W max....

 

Till mina frågor:

1. Det jag nu först och främst undrar är hur mycket el drar egentligen mitt hemmabio system?

2. Är det så att man skall räkna alla värden - alltså:

500 W (förstärkaren) + 500 W (2 golvhögtalare á 250 W) + 250 W (Centern) + 200 w (2 st småhögtalare) + 250 W (gamla små högtalare)

= 1700 W Stämmer detta verkligen eller drar allt som allt 500 W (de förstärkaren drar).

3. Vad är det för skillnad på short term och nominell? Skall man beräkna short term-värdet eller det nominella värdet?

¤. Finns det någon metod/teknisk pryl eller liknande som kan sänka den totala elförbrukningen?

 

Vore jätte tacksam om Ni kunde ta er lite tid och hjälpa mig reda ut detta..

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search.aspx?q=elm%c3%a4tare

 

 

Att räkna fram den faktiska förbrukningen från de där uppgifterna är nog rätt utsiktslöst.Short term är väl vad förstärkaren kortvarigt kan ge.Förbrukningen kan inte bli större än förstärkaren maximala effekt.

Den reella förbrukningen beror på inställd ljudnivå och förstärkarens och högtalarnas verkningsgrader.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-02-22 12:44:43 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2009-02-22 12:54:51 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen!!!

 

Är ingen expert på sådana här saker och är jätte tacksam för all hjälp...

 

Du skrev att: Förbrukningen kan inte bli större än förstärkaren maximala effekt... Innebär detta att förstärkaren maximalt förbrukar 550 W?? Eller innebär det att man får räkna per kanal dvs 7 gånger 140 W (alltså totalt 980 W?

 

Sedan har jag en fråga till.... Effektförbrukningen 550 W, innebär detta konstant eller är det ett maxvärde?

 

 

Är jätte tacksam om Ni kan ta er tid.....

 

MVh

 

Johan U

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.support.philips.com/support/html/index_se_sv.html#../~scripts/xsltransform.asp?url=http://www.sms.philips.com/catalogue/list?sid=SMS||type=CONSUMER||locale=se_sv||mode=subcats||item=FLAT_TV_CA&xsl=prodcatalog.xsl

 

 

Söker man fram din anläggning så är den elektriska uteffekten angiven till 60 watt

 

De där watten som anges är någon slags ljudeffekt.

mätt på något sätt som jag ej vet.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både el och uppvärmning..

Det har ju varit ganska kallt en längre tid nu.. betalar du för uppvärmning så ligger väl den största delen där. Du kanske har en eller flera frysskåp/box? Tvättmaskin & torktumlare i lägenheten?

Platt-tv som drar 300-400 W?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...