Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, blir galen!


Skogshuggaren

Rekommendera Poster

Skogshuggaren

Hej.

 

Det är så här att jag kan väldigt väldigt lite om datorer och jag har klantat till det ordentligt..

 

Har installerat windows xp istället för vista som jag hade innan. Nu är det så här att jag inte kan få mitt internet att fungera. den har bara den där 1394 anslutningen som inte fungerar. Så hur tar jag reda på vad mitt nätverkskort heter?

 

Jag har en HP a662sc om det skulle vara till någon hjälp.

 

Innan när jag hade vista fanns de nån ethernet anslutning men de finns inte alls nu. Skulle behöva drivrutin till mitt nätverkskort men vet inte riktigt vart jag hittar det. HPs hemsida är krånglig att förstå eftersom jag inte förstår mycket av det där. Börjar bli galen på det här!

 

Kanske råkat skriva på fel board, vet inte. Flytta i så fall :)

 

PS. Har ingen anslutning till lokalt nätverk som jag hade innan.

 

Tacksam för svar. Är det nåt jag glömt skriva, fråga gärna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h20180.www2.hp.com/apps/Lookup?h_lang=sv&h_cc=se&cc=se&h_page=hpcom&lang=sv&h_client=S-A-R113-1&h_query=a662sc&submit.x=7&submit.y=8

 

Verkar ej vara en komplett benämning, skall väll vara en siffra till.Det verkar som det endast finns rutiner för Vista .Har man tur så fungerar det ändå.

 

När du valt din modell så sök drivrutiner i högra spalten.

Kollade på en fil ,Den gick att ladda ner till min dator.Sen kan den ju flyttas över för att öppnas .I den jag testade fanns efter uppackning en installationsfil att starta med.

 

LARSAS

 

Sulle det inte fungera så finns ju i sista hand möjligheten att installera ett annat kort,inte så dyra.

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-22 07:24:15 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror, som Larsas, antyder, att det kan bli svårt att få in XP med alla drivrutiner på den datorn utan att byta delar.

 

Söker på HP...söker på realtek...

kanske stämmer om jag hittat rätt dator

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01357175&lc=en&dlc=sv&cc=se&lang=sv&product=3813832

 

och rätt nätverkskort:

RTL8201, RTL8201BL, RTL8201CL, RTL8201CP, RTL8201N and RTL8211B(L) are all PHYceiver. That is a driverless hardware device. Software driver are relative to Network controller ( MAC ) which is integrated into chipset in such case mostly. Please contact your mother board maker or chipset manufacturer to obtain proper driver support.

dvs ingen drivrutin från realtek, så du får nog kontakta HP.

 

 

Samt en personligt åsikt.... på den datorn torde det inte finnas någon anledning att slänga ut Vista. Vista må ha brister men nog är det trevligare än XP när man har en dator som klarar Vista. Låt bara Vista mogna i en vecka eller två, kör EJ som Admin hela tiden, så ska du se att Vista inte är så fel ändå.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du skulle tvingas för att ansluta till internet köpa ett nätverkskort ,kolla innan att allt annat fungerar .

 

Om du ej formaterat recoverypartitionen borde det vara lätt att återinstallera Vista.

 

Jag vet inte hur korrekt det är men det har framskymtat här att det i VISTA inbyggda kopieringsskyddet kan förorsaka problem.

 

Det tjatiga UAC retar man sig också på.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tjatiga UAC retar man sig också på.

Kör ej som Admin och du slipper det... Visst, du får istället skaffa dig Admin-rättigheter vid vissa operationer men du slipper UAC.

 

Eller kör det där Norton-verktyget som tyglar UAC. Men detta är en diskussion som har förts många gånger förr, sök i forumet för massa med argument för/emot. Grunden med UAC är dock att

1: Program ska inte kräva admin-rättighet

2: Du som användare ska inte köra som admin.

3: Ska ge ökad säkerhet.

1 och 2 ska irritera användaren till korrekt beteende.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skogshuggaren

Tack för svaren =)

 

Jo men om jag skulle traska ner och köpa mig ett billigt nätverkskort som funkar. Några tips på vilket som är bra? Har inte mycket pengar att slänga ut på de just nu.

 

Och jag har sånt där nätverkskort som är inbyggt i modemet. Går de att byta det utan att behöva byta hela moderkortet? Vågar inte pilla sönder något.

 

Jo och sen tog jag bort vista för att det fick vissa program att sluta funka... Eftersom jag tycker om att spela online spel är det inte så roligt när de kommer upp en grejs som säger att jag måste avsluta spelet och när jag trycker OK stängs det ner. Kanske finns någon lösning på det där?

 

Men om det skulle vara så här att jag bestämmer mig för att fixa vista igen, finns det något sätt att få tillbaka det på? Fick inte med någon skiva när jag köpte datorn. Kan inte slänga ut 1300kr på det nu heller.

 

Nån nämnde nånting med particioner och jag tog bort hela particitionen när jag fixade xp.

 

En sista grej... Jag har ett engelsk XP där jag får internet att funka mm. Men gillar verkligen inte engelskt dator språk, kan knappt på svenska så engelska är inte trevligt :P Så jag sitter på det här engelska då tills jag hittat en lösning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Skogshuggaren skrev:

Och jag har sånt där nätverkskort som är inbyggt i modemet. Går de att byta det utan att behöva byta hela moderkortet? Vågar inte pilla sönder något.

 

Köper du ett så kallat PCI-nätverkskort som du sätter på en ledig kortplats i datorn, så brukar i allmänhet det inbyggda gå att stänga av. Troligen någonstans i BIOS. Annars brukar det finnas en jumper på moderkortet, som du ändrar läge på.

 

I min tidigare dator (stationär) behövde jag inte stänga av det inbyggda nätverkskortet. Valde bara att använda PCI-nätverkskortet.

 

Du kan t ex köpa det här PCI-kortet:

http://www.dustin.se/pd_5010006373.aspx

 

Billigast blir förstås att köpa ett i närmaste datoraffär hemmavid. :)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skogshuggaren

Tack :)

 

Hittade nu ett nätverkskort man stoppar in i USB porten.

 

http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/382338_X_2007-10-16_152321_985.jpg

 

Den där tex. Den ser ju rätt bra ut, fast den kanske inte är den bästa. Är bara ute efter att få ett bra, stabilt internet för ett bra pris.

 

Så, tror ni den där usb saken skulle kunna göra jobbet? Ser mkt smidigare ut än att behöva öppna datorn och pilla. Mycket lättare lösning för mig som inte vet mycket om det här

 

 

Edit. Länken blev konstig för mig, vet inte om den funkar för er. Men tror ni vet vad jag menar för nånting. Och det är inte bara trådlösa såna där som finns väl?

 

[inlägget ändrat 2009-02-22 17:27:02 av Skogshuggaren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Så, tror ni den där usb saken skulle kunna göra jobbet?

 

Tja, det ska säkert gå bra. Fast utstickande saker bak på datorn finns ju alltid en risk för att du t ex smäller till med dammsugaren. Då kvaddar du inte bara själva USB-grejen utan också uttaget i datorn.

 

Och det är inte bara trådlösa såna där som finns väl?

 

Det finns, men den du valt ser inte ut att vara för trådlöst.

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2009-02-22 18:00:49 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skogshuggaren

Okej, tack så mycket. Jag ska springa ner till pc city imorgon och kika vad dom har för nånting där. Hoppas det funkar!

 

Och behöver inte oroa mig för att smälla sönder det eftersom jag har lagt upp datan på mitt datorbord. Ska vara försiktig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...