Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

REJÄLT krånglande internetuppkoppling! Eller är det nätverket?


open source

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har försökt hjälpa en granne med hennes nätverk i flera veckor nu. De ursprungliga problemen var att täckningen för de trådlösa klienterna var dålig, när fler datorer än två anslöt så lade internet av, internetanslutningen kunde svaja från av och på jätte ofta och trots att internetlampan på routern lyste så fick inte klienterna internet (inte ens datorn som kopplades med sladd).

 

Följande gjorde jag:

Det första jag testade var att byta till en äldre router som jag hade liggande hemma. Men den fixade inte internetuppkopplingsproblemen så då bytte jag till en n-router och efter det har det inte varit några klagomål om hastigheter eller att de trådlösa klienterna tappar kontakt med routern. Men kvar var problemet att internetuppkopplingen kunde lägga av under korta perioder väldigt ofta!

 

Då testade jag att köpa ett nytt adsl-modem och allt fungerade helt perfekt i precis sex dagar tills internetuppkopplingen åter började med att lägga av!

 

Dagens problem:

Det är alltså inte längre något problem med den trådlösa uppkopplingen till routern men det är problem med att internetuppkopplingen lägger av titt som tätt. När jag hör med operatören Blixtvik (karlskrona) så säger de att det inte finns några rapporterade driftstörningar så trots att jag inte ger mkt för blixtvik så verkar felet ändå vara i huset.

 

 

SNÄLLA HJÄLP MIG!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att det inte finns några 2,4 GHz-störkällor i närheten, t ex bärbar telefon, mikrovågsugn etc.

 

Prova att byta kanal i routern, andra routrar i närheten kan störa på samma eller närliggande kanal.

 

Prova att ändra typ av kryptering, även utan för att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det ska jag testa! Men problemet är att även en dator som är inkopplad med kabel kan tappa internetanslutningen titt som tätt men det vore ju ett steg på vägen ifall det fungerade bättre för de trådlösa!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken internetleverantör?

Bra att veta för att jämföra med andra kunders erfarenheter.

 

Vilket abbonnemang, 2Mbit/s eller?

 

Hur levereras internet,

ADSL,(= telefonjacket)?

Fiber/LAN ?

Kabelnätverk tex COMHEM med anslutning av kabelmodemet till samma dosa på väggen som TVn?

 

Vilket modem används, fabrikat och modell?

 

Vilken trådlös router används fabrikat och modell?

 

Vilken kryptering används?

WEP? 64? 128?

WPA?

 

Är lösenordet för routern utbytt från originalet den levererades med?

(Detta, byta lösenord, är verkligen att rekommendera)

Till nått svårknäckt som H6e3m7l8g5..t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetleverantör: Blixtvik

Anslutningstyp: ADSL

Hastighet: 24 mbit

Faktisk hastighet: 18 till 20 mbit

 

Ursprungligt modem: d-link av okänd modell (kan kolla upp om det har betydelse)

 

Nytt modem: Netgear av okänd modell (kan kolla upp om det har betydelse)

 

Gammal router: en g+ router ifrån belkin, jag har testat med två routrar av denna typ och med den nya blev allt värre.

 

Ny router: DIR 615 (draft n 2.0 router av dlink)

 

Kryptering: WPA2

 

Lösenord: annat än standard men inte någon match för brute force...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt har betydelse.

Alla personbilar är inte likadana trots de alla har 4 hjul och en ratt.

 

Typiskt för D-Link är bristen på kvalitetskontroll läs omdömena

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=215488

har du ett kasst exemplar så är det som det är.

bäst omdöme på prisjakt har Linksys WRT54GL

 

och en del har problem med blixtvik

 

"nätet börjar helt plötsligt inte fungera som vanligt"

 

från

http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?Id=123553&LastJudgement_ID=&ShowAll=Yes

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, jag bytte till en netgear WNR 2000 och jag har dessutom bytt mottagare på en dator. Hittills har det fungerat utan avbrott för datorn som är fast ansluten men med den gamla routern så tog det några dagar innan det slutade fungera för den.

 

Men för en av datorerna som ansluter trådlöst så lägger det av var femte minut och jag hittar inga inställningar som är fel. Har ni något tips på någon inställning som man ofta ställer in fel eller tror ni att felet ligger utanför routern?

 

MVH

Hampus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...