Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 ST operativsystem


ludde2

Rekommendera Poster

Det är inte lätt, om det ens går, att installera 98 efter att man installerat 2000. Du kan däremot, om jag fattat din fråga rätt, köra Windows 98 under 2000 med hjälp av ett skal som heter vmWare. Var man laddar ner detta kommer jag inte riktigt ihåg, men det går säkert att hitta med en enkel sökning.

Installationen av vmWare är mycket enkel, den skapar en virtuell partition som är en fil, så du behöver inte leka med ompartitionering och liknande.

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt var Jonas E fått den informationen, men den är fel. Det är bara att tex köra in Win2000 på C: och efter det köra in Win98 på D:. Sedan, om du som jag, inte vill ha kvar Win98 efter ett tag så är det bara att ta bort det från D: och ändra i boot.ini så att Win98 försvinner från boot-menyn. Mycket enkelt, och GÅR att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"David Björnfoth1" har oxå rätt :)

 

Det går visst att göra som han säger, det är dess utom ett av de bättre säten, man kan lugnt köra in win9x på d: disken även om win9x skriver över bootsektorn, så kan man sedan återställa denna med win2k cd:romen

 

Visst kan man använda WMware, jag kör själv både Linux(suse), NT4 server/workstation och ME som virtuella datorer MEN!! man får ingen prestanda, det är plågsamt långsamt att köra på det sättet. Det är ett bra verktyg om man bara ska testa olika OS och inte vill boota om hela tiden.

 

____

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp!

Visst går det!

Gör som david säger, sedan går du in i windows 2000, högerklickar på den här datorn och väljer startup och recovery, sedan väljer du default operativ system...

lägg som sagt gärna 98:an på d: eller om du bara har en h-disk. fixa partitionmagic och partitionera upp den i 2 delar. Det kan bli lite problem att ha 2 st op sys på samma h-disk!

Senad är det bara att välja i början när datorn startas vilket sys du vill köra!

Lycka till!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Vet inte riktigt var Jonas E fått den

>informationen, men den är fel. Det är

>bara att tex köra in Win2000 på C: och

>efter det köra in Win98 på D:.

 

Detta skriver juh som bekant över mbr och gör att Win2k inte längre går att välja vid datorns uppstart...

 

..därför man måste köra en 'repair' på win2k-installationen med bootskivan eller ERD-diskarna... precis som NT4.. ;) ..men visst går det!

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte behövt återställa något alls. Jag kör precis som vanligt, och det var några månader sedan jag tog bort Win98. Gjorde precis som jag skriver, och Weyland, jag kunde välja Win2000 vid uppstarten.

 

Är relativt säker på att Win98 inte skriver över något alls. Den funkar ju med dual-boot, så det vore väl lite småknepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter säger iaf att Win98 visst skriver över bootsektorn raskt som fan å tränger bort ev. andra bootloaders...

 

...nu kanske de har fixat detta i ME och/eller 98SE men jag har iaf alltid varit tvungen att skriva en ny bootloader efter en win98-installation om jag haft andra OS installerade innan som jag vill fortsätta köra...

 

/Weyland - expert på långa meningar..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. en teori är om man kör win98-installationen ifrån Win2k...? Istället för som brukligt via bootdisk eller bootskiva...? (Ang. det faktum att du inte behövt fixa bootloadern)

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer faktiskt inte ihåg om jag körde installationen från Win2000, men det var Win98SE jag installerade, så det kan mycket riktigt vara fixat i den versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...