Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ostabil dator


gmats

Rekommendera Poster

var hör denna tråden hemma då ? ?? testar här till att börja med.

Fön nån vecka sen började vår dator helt plötsligt starta om sig själv.

först var det typ en gång i timmen. sen blev det oftare, sen gick den inte ens igång utan gick i en "slinga" och startade om redan efter windows bilden i uppstarten.

Efter en chkdsk så hoppade den igång och funkade bra i några dagar, sen började det om.

jag installerade om den och ändrade lite i partitionerna.

Nu har den istället börjat med en blåskärm och nått om att den dumpar fysiskt minne. startar om osv. ibland bara tokhänger den sig.

Vad kan jag göra ?

ska jag installera om den igen eller är det ett hårdvarufel ?

nån som kan ställa diagnosen ?

Vad mer behöver ni veta ?

 

Kör xp på en p4 2.8

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om chkdsk hjälpte lite så är ju hårddisken misstänkt så testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för visat engagemang.

Just det som du länkade till nu sprack pga att jag inte har framwork 2.0

Men efter chkdsk så var det ju inga fysiska fel på hdd.n

var därför jag hoppades att det skulle hjälpa med en ominstallation. men det blev ju nästan bara värre.. tidigare startade den ju bara om. nu är det blåskärmar och tolkhäng.

 

Framework 2.0 har jag av nån anledning inte för att senast jag testade så slutade en massa andra saker att fungera, (router, mediaspelare osv )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chkdsk kollar inte efter fysiska fel på hårddisken utan efter om det är fel i filerna.

 

Det du skriver om Framework förstår jag inte alls vad det har med test av hårddisken att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i autostart har jag fått något som heter " dumprep 0-k " %systemroot%\system32\dumprep0-k

 

Medan jag skrev förra inlägget krashade den igen. Det var när Everest kollade minnena, undrar om det kan ha med dom att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för hårddisktillverkare?

Normalt så lägger man ju testprogrammet på en CD som man startar datorn ifrån eftersom det kan vara lite vanskligt att lägga det på en hårddisk som inte fungerar ordentligt.

 

dumprep i autostarten kan man få när datorn kraschar.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

http://www.ultimatebootcd.com/

Vista: http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=786

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller seagate testet påvisade några fel, (körde short och long testet två gånger.)

Allt verkar ok så långt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag installerade om den och ändrade lite i partitionerna.

Nu har den istället börjat med en blåskärm och nått om att den dumpar fysiskt minne. startar om osv. ibland bara tokhänger den sig.

Har du hämtat nya drivrutiner från tillverkarnas webbplatser efter installationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, så du uppdaterade inga drivrutiner under åren.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

När datorn blåskärmar så skapas en dump-fil, kanske att någon kan titta på den åt dig (jag har inte de kunskaperna). Kolla här:

Högerklick på (Den här) datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

och se var dump-filen sparas (Målkatalog). När blåskärmen har inträffat så ladda upp dmp-filen någonstans på internet, t ex på http://www.skickafilen.se/, och kopiera in länken till filen i ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När blåskärmen kommer så står det typ

*** STOP: 0x000000F4

(0x00000003 0x893AODA0 0x893AOF14 0x8060566E )

 

5 nummerföljder,

nummer 1, 2 och 5 verkar alltid vara domsamma. 3 och 4 verkar ändras.

blir du något klokare av detta ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag installerade om den och ändrade lite i partitionerna.

Nu har den istället börjat med en blåskärm och nått om att den dumpar fysiskt minne.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;330100

 

Med en snabb Google så verkar det som om du kanske har dåliga kablar till dina enheter, du kan också ofrivilligt skapat blåskärmsproblemet själv då du ändrade i partitionerna på din hårddisk.

 

This problem occurs on a computer in which Windows XP or a later operating system is installed on a hard disk that is configured as a subordinate and no other device is connected to the same IDE controller channel (primary or secondary).

 

Med detta menas att om din C: är en PATA så kan den vara byglad som slav i ditt system alternativt att du byglat den för Cable select och placerat den på fel IDE kontakt.

 

Även inkopplingsordningen på en SATA tycks ha inverkan på ditt problem men även dåliga kablar kan vara orsaken.

 

Du borde börja med att förenkla din inkoppling av enheterna, om du har fler hårddiskar än en så koppla ur dessa och använd bara din systemdisk C: och din CD/DVD får du dessa att fungera igen koppla in övriga enheter och var noga med var du ansluter dom.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 diskar har jag. dock har jag inte fipplat med några kablar,

Men jag ska väl kanske ge mig på att formatera om den igen som det känns för att se om det blir bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När datorn blåskärmar så skapas en dump-fil, kanske att någon kan titta på den åt dig (jag har inte de kunskaperna). Kolla här:

Högerklick på (Den här) datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

och se var dump-filen sparas (Målkatalog). När blåskärmen har inträffat så ladda upp dmp-filen någonstans på internet, t ex på http://www.skickafilen.se/, och kopiera in länken till filen i ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom filerna tror jag att jag har hittat,

*.dmg om jag inte missminner mig.

Dock har jag inte en aning om hur jag ska öppna dom för att kontrollera om det är rätt filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom det en ny.

Uppkom när dottern spelade spel

 

 

*** STOP: 0x0000007A

( 0xE171C4A8 0xC000000E 0xBF91A00B 0x7EA0D860 )

 

*** win32.sys adress BF91A00B Base At BF800000 datestamp 48ce513a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom det en ny. STOP: 0x0000007A

 

Även detta felmeddelande tyder på samma problem och finns med i länken jag gav dig igår.

 

Kontrollera din konfigurering, jag har missat vilken typ av enheter du har men om det är frågan om PATA IDE dvs. den med dom breda platta kablarna så bör du börja med att kolla inkopplingen på enheterna, byglingen och ordningsföljden.

 

Börja med att identifiera din Systemdisk C:, kontrollera att den är byglad som Master.

 

IDE kabeln har tre kontakter, den som sitter längst ifrån mittenkontakten skall sitta i moderbordets kontakt på PRIMARY IDE med randen mot siffran 1.

 

Den kontakten i andra ytteränden på IDE kabeln skall sitta i din Master enhet dvs. din C: med randen mot 1 dvs. samma håll som strömmatningen på IDE enheten.

 

På den kontakten i mitten på samma IDE kabel kan du med fördel koppla din CD/DVD byglad som Slave.

 

Sedan kan du koppla Secondary IDE på moderbordet på samma sätt med dina två andra hårddiskar, Mastern längst ut och Slave på mitten, randen mot stift 1.

 

Även om du inte ser något fel på IDE kabeln så kan den vara dålig ändå, den får ofta vinklas och vikas i snäva vinklar för att nå från moderbordet till enheterna och det händer att kontakterna börjar glappa, dom är bara ditpressade och det kan vara svårt att se om den är dålig så om du har andra att testa med så prova att skifta, alt. prova med bara din C: och CD/DVD med en kabel, får du upp felet igen prova med din andra IDE kabel och se om det blir bättre.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade ut datorn, "tryckte till" kontakter, minnen och moderkort så dom satt ordentligt.

 

Och inte en blåskärm har synts till sen det senaste inlägget.

Så. Det var väl något där som hamnat på sniskan på något vis.

 

Tack för all hjälp alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...