Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med bokmärken i FF 3.0.6


Leab

Rekommendera Poster

Jag försökte öppna en bokmärkesbackup i FF 3.0.6 men programmet hittade nga backupfiler trots att de fanns i mappen jag ställde ff till.

 

FF ville ha en fil som slutar på .html men de backupfiler som jag har heter .json och fungerade utmärkt i FF 3.0.5.

 

Är det så att Mozilla bytt filändels på bokmärkesfilen?

 

Hur kan jag få tillbaka den gamla filen som bokmärkesfil?

 

Hälsningar

Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla den här tråden med länkar som handlar om att få in .json-filer med bokmärken och se om det hjälper:

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=1054655&start=0

 

Bokmärkena finns väl normalt i en .json-fil men när man ber Firefox att göra en backup (export) på bokmärkena så blir det en .html-fil för det är ett säkrare format.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack Cecilia. :thumbsup:Det enda jag fattade på den sidan var att starta den portabla versionen och importera .json filen för att sen spara den i html.

Resten var fullständig Grekiska.

 

/Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse Wallanger

Har du provat att använda Importera och säkerhetskopiera -> Återställ -> Välj fil...? Därifrån borde du kunna återställa en .json-fil.

 

JSON-filer är det nya format som Firefox 3 använder för backup av bokmärken. Bokmärkena lagras annars normalt tillsammans med historiken över besökta sidor i databasfilen places.sqlite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt så. Tack.

Första gången jag försökte importera hittade jag bara valet HTML därav mitt inlägg.

Nu när jag tittade ser jag att det går med .json också.

 

Vad är egentligen skillnaden på json och html? Vilket är att föredra när man gör backup på sina bokmärken?

Nu finns ju också programmet Mozilla Restorer men det är inte det tråden handlar om.

 

Mvh

Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Html-formatet är mindre känsligt för fel, om något tecken blir fel så är det fortfarande läsligt för dig och det går ju alltid att ta upp html-sidan direkt i firefox-fönstret och klicka direkt på länkarna. Json-formatet är känsligare för fel och blir det fel så blir det svårt att använda innehållet, så jag rekommenderar html-formatet. Men annars så rekommenderar jag egentligen MozBackup för backup, då får man ju en backup av alla inställningar och tillägg mm också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret.

 

Är inte MozBackup och MozRestorer ungefär likadant?

Jag har använt restorer men inte backup.

 

/Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, jag har använt MozBackup i flera år så det är välbeprövat medan det såg ut som att MozRestore var ny, men jag kanske missförstod.

 

Tack för poäng! :)

 

[inlägget ändrat 2009-02-22 15:21:16 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...