Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

e-smith och å ä ö.


JanNorlin1

Rekommendera Poster

Hej! Jag har inte så stor erfarenhet av linux men

jag har under en tid sökt efter en Linuxvariant med ett enda syfte, att den skall agera som en filserver. Jag har nu hittat och installerat "e-smith server and gateway" och det fungerar bra både med Mac och Windows klienter förutom en sak. Det verkar som om filservern inte klarar av å, ä och ö. Om jag från en Windows maskin ändrar namnet på ett dokument (som är lagrat på filservern) från t.ex. "Brev till Anna" till "Brev till Åsa" och sedan försöker få åtkomst till filen då får jag ett felmeddelande om att filen inte finns på filservern.

Vad beror det på och går det att göra någonting åt?

 

 

Med vänliga hälsningar Jan Norlin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne och tittat på filen

/etc/smb.conf . "E-smith" (www.e-smith.org) avråder att röra denna fil. Istället skall man redigera de filer som finns i katalogen "/etc/e-smith/templates-custom/etc/smb.conf" (OBS detta är en katalog ej en fil). Nu innehåller denna katalog flera filer men men trots försök har jag inte fått det att fungara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ligger det för filer i den katalogen?

 

/per - Som inte förstår varför företag använder standardmjukvara (SAMBA) men ändå lyckas krångla till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använda mjukvara som har blivit tillkrånglat och inte följer samba.org rekommendationerna?

 

De rekommendationer som finns för samba ang teckenuppsättningar m.m. stämmer inte alltid med t.ex. e-smith...

 

Ta ner samba och gör det rätt från första början.

 

 

Mvh

 

/Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...