Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

java eller javascript


T.P

Rekommendera Poster

jag har fått chansen att välja mellan java och javascript i min skola.

men vilket av de två språken är störst och mest användbart?

 

använder man de till olika saker?

 

är de lika varandra?

 

 

 

jag skrev denna tråd i detta forum eftrersom det handlar om två olika språk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javascript och Java har i princip inget alls med varandra att göra, annat än att uppbyggnaden av syntaxen i Javascript har designats för att likna Javas syntax (vilket iofs alla ECMA-script gör, så namnet Javascript var nog mest skapat som en marknadsföringgrej av Netscape)

 

Java är ett fullfjädrad programmeringsspråk och en komplett utvecklingsmiljö, medan Javascript inte är mer än ett scriptspråk (främst använt på klientsidan i webbsidor).

Många förvirrar dessa två pga. namnen, men anledningen till att det kallas Javascript har som sagt ingenting att göra med Java mer än ovan nämnda anledningar.

 

Vilket skall du välja? Det beror helt på vad du vill göra i framtiden. Java är det självklara valet om du tänker satsa på en karriär inom systemutveckling. Javascript är bara ett av många hjälpmedel om du tänker satsa på webbutveckling, men i princip inte användbart i något annat sammanhang.

 

EDIT: Har anmält inlägget för flytt till forumet Programmering - Övrigt, där det hör bättre hemma.

 

[inlägget ändrat 2009-02-19 07:54:11 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, visste inte att "programmering - övrigt fanns".

jag läser redan PHP, och ett webbutvecklingsprogram räcker.

 

men då blir det Java då.

 

tackar för svaret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag läser redan PHP, och ett webbutvecklingsprogram räcker...
men då blir det Java då.

Det är rätt tänkt tycker jag. Med en grund i Java kommer du senare inte ha några problem att sätta dig in i scriptspråk som Javascript, VBScript eller ActionScript.

Det är bättre att tidigt börja med de riktiga språken, då scriptspråk sällan följer någon specifik standard och inte ger mycket hjälp om man vill lära sig åt andra hållet så att säga. (med andra ord anser jag det vara bortkastad tid att ta en kurs i Javascript om man senare ändå planerar att gå in i de riktiga språken)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...