Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd bärbar med HDMI


john_heden100

Rekommendera Poster

john_heden100

Här har ni en ny medlem!

 

Jag är tvungen att köpa en ny bärbar dator, vilken då kommer bli hushållets enda dator. Jag spelar inte spel och laddar inte ner en massa filmer eller musik (någon film då och då kan det bli). Jag vill kunna skriva dokument och surfa trådlöst. Dessutom vill jag kunna koppla den till min TV via HDMI. Det bör också finnas DVD-brännare och gärna minneskortläsare.

 

Det behöver alltså inte vara någon värsting-dator, men heller ingen stenåldersdator. Jag har börjat titta på så kallade netbooks, därför att de verkar så smidiga. Jag funderar dock lite över hur det är att sitta och arbeta längre perioder vid en sådan. Jag har en budget på 5000-7000 kr.

 

Vad rekommenderas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag köpte den här för fjortondagar sen:

http://www.dustin.se/pd_5010197343.aspx

...notera att priset är exkl moms. Med frakt och moms slutar det på 8.216 kr om jag nu minns helt rätt.

 

Toppen dator! 320 Gb hårddisk och 4 Gb internminne. Minneskortläsare finns ingen inbyggd, men väl DVD-brännare. Förstnämnda kan man köpa externa. Köpte Kingstons 19 in 1 kortläsare för ett par månader sedan. Då har man så det räcker och blir över.

 

Ok, skärmen är kanske liten. Men fungerar att använda för vardagssysslor. Sedan går det att koppla till en extern skärm. Funderar på att koppla in min TFT-skärm senare.

 

Kör Vista Home Premium 32-bitars. Känns inte så segt heller. Man har ju nästan avskräckts från Vista när man läst folk som flyr tillbaka till XP igen. Nu tycker jag bättre om Vista än XP.

 

Använder den istället för min tre år gamla stationära, som nu har flyttat in i garderoben. Där väntar datorn på "graven". :) Tänkte plocka disken och använda den som extern disk.

 

Sysslar med samma saker som du. Spelar inte heller.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minneskortläsare finns ingen inbyggd
Hmm, enligt specifikationen:
Minneskortläsare Ja, läser SD, SDHC, MMC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Cecilia skrev:

Minneskortläsare finns ingen inbyggd

Hmm, enligt specifikationen:

Minneskortläsare Ja, läser SD, SDHC, MMC

 

Jovisst, på vänstersidan finns det ett ovanligt stort avlångt uttag (Se bif. bild) med en slags släde som ser ut som ett filter. Förstår mig inte på hur det är tänkt att användas.

 

Stoppar jag in ett minneskort där är jag rädd för att jag inte får ut det igen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[bild bifogad 2009-02-19 16:46:30 av Stefan Eklinder]

[inlägget ändrat 2009-02-19 16:48:22 av Stefan Eklinder]

1124074_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, på vänstersidan finns det ett ovanligt stort avlångt uttag med en slags släde som ser ut som ett filter. Förstår mig inte på hur det är tänkt att användas.

 

Stoppar jag in ett minneskort där är jag rädd för att jag inte får ut det igen.

 

Det låter som ett "mini-pcmca-plats" (eller ExpressCard läste jag nu)

 

Stefan: var det exakt den modellen med samma enhetsnummer du köpte? Det kan skilja sig i utförande i samma modeller.

SAMSUNG R510 C2D i detta fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jonas_Bo skrev:

Stefan: var det exakt den modellen med samma enhetsnummer du köpte? Det kan skilja sig i utförande i samma modeller.

SAMSUNG R510 C2D i detta fall.

 

Jag köpte den modellen som Dustin har och som jag länkade till i mitt första inlägg här i tråden.

 

Minnekortplatser har inte jag sett röken av på min dator i alla fall. Dustin kanske blandar ihop modellerna, så att specen blivit lite fel?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan mycket väl vara så.

 

Dustin m fl friskriver sig från "tryckfel" så de som oftast får specifikationerna från en tredje part.

Kanske blev importen felaktig, då produktnamnet/modellen matchade för "löst" mot databasen från denna tredje part.

 

Dock, får jag säga, har man nog rätt till att häva köpet om det skulle vara ett avgörande i val av dator.

[inlägget ändrat 2009-02-19 17:05:12 av Jonas_Bo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

john_heden100

Tack för tipset! Den verkar ju helt klart uppfylla mina krav plus lite därtill, 320 Gb HDD är egentligen overkill för mig. Det enda kruxet är att jag helst vill ha en mindre (kanske runt 10"-12") så länge de funkar att arbeta vid (surfa och skriva). Jag har ingen erfarenhet av dessa, men det kanske någon av er har? Just nu har jag en HP 17" wide, och är så innerligt trött på att släpa runt på tegelstenar (även om 15" är lite mindre).

 

Jag ska dock ta mig till någon butik här i Uppsala och klämma och känna på de olika storlekarna. Fler tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

john_heden100

Hallå igen,

 

Jag har hittat en som lockar; http://www.dustinhome.se/pd_5010213425.aspx

 

Kan någon säga om den verkar OK, eller om det är något i specifikationen som gör att jag bör undvika den. Jag funderar över vad "Grafikkort: Intel GMA 4500 MHD, upp till 384 MB" innebär. Finns det inget så kallat dedikerat minne? Vad är då skillnaden mellan detta minne och ett dedikerat?

 

Hur kommer det fungera att koppla via HDMI till min TV? Skalar TVn upp (1280 x 800 bp) till 1080p eller klarar datorn att skicka ut en 1080p-signal?

 

Mer detaljerad specifikation: http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/13106_na/13106_na.html

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar över vad "Grafikkort: Intel GMA 4500 MHD, upp till 384 MB"

 

tja det är väll ett okej integrerat grafikort, men förvänta dig inte för mycket av det, så bra är det inte kolla mera här:

 

http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Graphic-Cards.130.0.html

 

och lite mer om just intel 4500hd här :

 

http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator-4500MHD-GMA-X4500MHD.9883.0.html

 

 

som du ser så får korter ungefär 950 poäng i 3dmark 06, och de kan du ju sedan jämföra mot externa grafikrort!

 

tillexempel får ett 8600gt till stationära datorer runt 5000 poäng, och ett 9800gt över det dubbla..

 

så spel:

nja inte dem nyste, men helt dugligt på lite äldre spel, tex battlafield 2 går att splela på medel

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

john_heden100

Tack för länkarna, mycket intressant läsning!

 

Jag kommer som sagt var inte spela spel, men är GPUns prestanda av intresse även under "normal drift" (dvs uppstart, surfning, ev. titta på DVD och dylikt...). Samma fråga angående processorn; påverkar den flytet även under den normala driften, eller märker man av en klen processor först under mer krävande förhållanden?

 

Jag har märkt att det hos många återförsäljare kan stå så här i specen (för en och samma dator):

HDMI, ut JA

TV-utgång NEJ

 

exempel på detta: http://www.computercity.se/index.aspx?sectionId=2014&BuyItemID=119369

 

Menas då att man INTE kan koppla datorn till tvn trots att det finns en HDMI-utgång?

[inlägget ändrat 2009-02-22 22:39:09 av john_heden100]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att det hos många återförsäljare kan stå så här i specen (för en och samma dator):

HDMI, ut JA

TV-utgång NEJ

 

exempel på detta: http://www.computercity.se/index.aspx?sectionId=2014&BuyItemID=11

9369

 

Menas då att man INTE kan koppla datorn till tvn trots att det finns en HDMI-utgång?

 

jag tror dem menar att det inte finns ett S-video utag på datorn, för det var ju tidigare så man kopplade in datorn till sin "tjock" tv, men nyare tv'apparater har ju hdmi och då behövs ju inte s video, men dem skriver så, för att man ska veta det om man nu skulle ha en tjock tv...

 

men givetvis kan du koppla in den i tv'n via hdmi !

 

 

men är GPUns prestanda av intresse även under "normal drift" (dvs uppstart, surfning, ev. titta på DVD och dylikt...)

 

nej det skulle jag ändå inte säga, den klarar gott och väl av att surfa, se film (dock kanske inte full hd, det har jag ingen aning om...) och stöder vista aero gränsnittet. jag tycker det är ett bra grafikort så länge man inte tänkt spela med datorn...

 

lite funktioner kortet har:

A new feature of the GMA chip, are the integrated HD video-decoding functions. The GM45 is able to decode HD-videos in the formats AVC, VC-2, and MPEG-2 to help the CPU. This way a Blu-Ray playback should also be possible with a low end CPU.

 

låter som att den klarar av HD !

 

angående processorn så spelar det delvis en roll, men så länge det är en dual core processor och du har ganska mycket ram minne så borde det gå bra med en lite sämre processor utan att "märka" det vid surf och sådan, men givetvis märker du det vid cpu intensiva program, omkodning utav film, photoshop och sådant...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

john_heden100

Tänkte återrapportera:

 

Min sambo övertygade mig om att det är bättre med en större dator (skärm) så det blev en 16,4 tums Vaio FW21M. Tangentbordet är nog det bästa jag använt. Sjukt mycket förinstallerade Sony-program, tror de seriöst att man vill ha alla dessa?

 

Jaja, nu vet ni hur det slutade!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt mycket förinstallerade Sony-program, tror de seriöst att man vill ha alla dessa?

 

nja det kan man ju fundera över, men det är inte bara sony som har sånt "skit" med från start.

 

jag tror att det är ett sett att få ner priserna på datorerna, genom att låta företag betala för att få med deras program, så att man som kund ska börja andvända deras program, samt endast som reklamsyfte, på 2av de datorer har jag alltid fått emd en länk till tradera och ett halvtasktigt brännprogram.

 

men det är i alla falll lätt att ta bort dem:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...