Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

databas för tävlingsbilder - access/sql?


eventphoto

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det lönt att jag börjar lära mig access (som jag redan har) för mina kommande behov, eller är det nödvändigt med t.ex. ms sql-server (som kostar multum!)?

 

Jag kommer att fota ett antal olika tävlingar i olika sporter, och vill göra bilderna sökbara på min webbsida. Det kan bli mellan 1000 och 30000 bilder/tävling.

 

Tips för hur jag skall gå till väga med designen mottages tacksamt.

 

En fråga redan nu. En viss person kan vara med i flera tävlingar och således ha olika startnummer i olika tävlingar, så jag kan inte lägga ett fält med startnummer i person-tabellen, måste jag ha någon mellan-tabell i detta fall?

 

Tråden flyttad från Databaser - övriga av moderator

 

[inlägget ändrat 2009-02-18 22:05:35 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Access är inte lämpat som databas för webben, men du behöver inte gå så långt som att skaffa en dyr licens för MSSQL. MySql duger utmärkt för detta (vilket dessutom erbjuds av de flesta vettiga webbhotellspaket)

 

När det gäller din databasdesignfråga så delar du upp det i tre tabeller, Person, ParticipatesIn och Contest

I tabellen ParticipatesIn gör du kopplingen mellan en person och en tävling och det är även i denna tabell du lagrar startnumret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste jag ha någon mellan-tabell i detta fall?

 

Ja, du bör ha en kopplingstabell för startnummer gällande TävlingPerson.

 

Är det lönt att jag börjar lära mig access (som jag redan har) för mina kommande behov, eller är det nödvändigt med t.ex. ms sql-server (som kostar multum!)?

 

Så länge det är en liten databas och relativt få besökare finns ingen anledning att gå över till SQL-server. Många webhotell har dock MySQL gratis och MS-SQL till mer eller mindre låga priser.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-18 21:33:56 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...