Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang dör dator


Puckooo

Rekommendera Poster

Hejsan allihopa

 

Har ett hemmabygge som har lagt av efter att ha fungerat felfritt i över ett år. Dum som jag var öppnade jag burken och drog ut en kabel till en fläkt när datorn var igång, även fast jag vet att man aldrig ska göra det :/ Datorn dog såklart, och har efter detta inte gått att sätta igång igen.

 

Har tagit ut alla komponenter förutom moderkortet, minnen, CPU & nätaggregatet. Har kollat nätaggregatet och vet att det fungerar som det ska och är även i full gång med att felsöka minnesstickorna. När jag trycker på power-knappen rör både fläkten i nätaggregatet och CPU-fläkten lite lätt på sig, precis som om de skulle börja snurra, men dör sedan. Vad tyder detta på? Min slutsats är att jag har bränt något på moderkortet, dock ser jag inga synliga skador och eftersom det är lite tråkigt att springa och köpa ett nytt moderkort för 2000kr när jag inte ens är säker på att det är problemet tänkte jag att jag borde fråga här först.

 

Har ni några andra förslag? Kan det möjligtvis vara så att något liger och kortsluter datorn? Kan det vara CPUn som är sönder? Låter det som en felkoppling? Vad tror ni? Det enda som talar mot att det är moderkortet som är isönder, i min mening, är att CPU-fläkten rör lite på sig, vilket tyder på att det går ström genom moderkortet.

 

Med Vänliga Hälsningar

Joakim Svanlund

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fläkt var det som du drog ur kabeln till? Om det var CPU:n kan vad som helst ha hänt med både moderkort och cpu. Det är annars ovanligt att CPU:n går sönder.

 

Om det var en chassifläkt ska det inte påverka direkt. Då måste du kommit emot nåt och kortslutit eller utsatt moderkort eller minnen för statisk elektricitet.

 

För att felsöka, koppla ur hårddiskar, CD/DVD, alla PCI-kort. Om du har inbyggd grafik, koppla även ur grafikkortet. Kör med ett minne. Snurrar CPU-fläkten då, koppla in hårddisk, testa. Om OK, fortsätt med grafikkort, testa osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan flora50

 

Tack för bra svar :> Det var en chassifläkt jag drog ut, dock misstänker jag att jag kan ha kommit åt någon annan strömkabel som också kan ha halkat ur.

 

Jag har kopplat ut allt utom moderkort, CPU, ett minne & nätaggregat.

Dock har mitt moderkort inte inbyggt grafikkort. Betyder det att jag behöver ha i mitt 8800GTX för att datorn ens ska reagera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara ärlig, så kommer jag inte ihåg om jag startat utan grafikkort nån gång. Men datorn borde gå igång iaf.

 

De kontakter som måste sitta i är 20/24 pins strömförsörjning till moderkortet, 4-pins ATX 12V till CPU:n. Dessa räcker för att datorn ska starta. För att kunna köra datorn måste du också ha 4-pins Molex eller 15-pins SATA till hårddisk. Sen brukar grafikkortet också ha strömförsörjning, 4/6/8-pins.

 

Tack för poängen:thumbsup:

[inlägget ändrat 2009-02-19 20:57:18 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt så har jag också tänkt, att fläktarna borde börja snurra etc även utan grafikkort. Då har jag med andra ord tagit ner det till 4 st olika komponenter, dvs CPU, moderkort, nätaggregat & RAM.

 

Jag vet säkert att nätaggregatet och RAM-minnena fungerar. Då återstår endast moderkortet och processorn.

 

Det skulle väl inte kunna vara något så enkelt som att någon skruv ligger och kortsluter eller att jag måste resetta CMOS va? Tycker den borde visa något tecken på liv isåfall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ha fått nån kortslutning på moderkortet, iaf om du pillade med nåt som leder ström, t ex en skruvmejsel. Det kan också räcka med att du satt fingrarna på moderkortet, kortslutning eller statisk elektricitet. Att nån lös skruv skulle orsakat kortslutning verkar mindre troligt, eftersom datorn stannade i samband med att du drog ur kabeln till fläkten.

 

Annars kan kylningen till CPU:n ha lossnat, vilket medför omedelbart värmefel och stopp. Om du tar bort kylningen från CPU:n måste du göra rent från gammal kylpasta (hushållspapper och ren bensin eller sprit) och lägga på ny, ca mängden av ett risgryn.

 

Passa på att lossa CPU-fläkten från kylaren (låt kylaren sitta kvar på CPU:n) och gör rent emellan kylflänsarna. Pensel och försiktig dammsugning utan att komma emot med munstycket. Se också till att skydda datorn mot statisk elektricitet med t ex antistatarmband.

 

Det skadar inte att göra reset av BIOS, även om jag inte tror så mycket på det.

 

Hittar du inget fel är tyvärr det enda att testa CPU:n också i en annan dator, alternativt testa nya komponenter på ditt moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tämligen övertygad att kylaren till CPUn sitter korrekt, dock är det väl bäst att kolla ännu en gång för säkerhets skull.

 

Men, om CPUn hade varit död/grillad, hade fläktarna etc inte snurrat igång ändå, med följd av en felsignal? Eller hade datorn varit död? För en datorn som inte ens reagerar beror, i min värld iaf och jag är verkligen ingen expert, på antingen ett dött nätagg, kablar som är fel inkopplade, glapp i kontakten mellan moderkortet och power-on knappen eller ett söndrigt moderkort. Om allt detta fungerar skulle datorn iaf boota upp, eller jag skulle iallafall få någon respons överhuvudtaget. Eller har jag fel?

 

Det känns iaf mer och mer som ett bränt moderkort. SYnd att det inte sitter någon lampa på det så jag kan se om det går någon ström genom det. Ska testa att koppla in mitt mb/ min cpu i pappas dator för att utesluta alla andra variabler, annars blir det ett nytt moderkort.

 

Din hjälp uppskattas något enormt :)

Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...