Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Router Linksys WRT54GL och Throughput

bluffnoob

Recommended Posts

En fråga/fundering.

Jag har en Linksysrouter WRT54GL.

ISP =BBB

Hade tidigare DHCP med 5 dynamiska adresser.

Skaffade för någon vecka sen en fast ip, har då bara 1st ip adress.

3 Datorer med kabel/TP ingen trådlös.

Tidigare fick jag en download speed på www.bredbandskollen.se

på runt 75-85Mbit/sek på alla datorer.

Idag ligger jag på mellan 25-35 Mbit/sek.

Frågorna kommer nu =)

Kan det ha varit så att tidigare så använde sig datorerna sig av den inbyggda switchen och därmed hade högsta hastighet ?

Och nu när dom inte har en egen ip utan måste använda sig av den tilldelade från routern ?

Är det detta som är "throughput" som ska ligga runt max 40mbit på en router som den jag har.

Vet att dyrare routrar 5-10 tusen kronors har högre och snabbare throughput..

Hoppas nån kan svara till en rudis =)

Tack på förhand..

[inlägget ändrat 2009-02-18 18:53:24 av bluffnoob]

Kan det ha varit så att tidigare så använde sig datorerna sig av den inbyggda switchen och därmed hade högsta hastighet ?

Om du tidigare kopplade in din internetanslutning i ngn av switchportarna o sedan hade datorerna i samma portar - isf använde du tidigare inte ngn routingfunktionalitet i Linksysen, utan den aggerade enkel switch.

Har du nu satt anslutningen i WAN/Internet-porten så routas/NATas trafiken genom Linksysen o därmed är du beroende av vilken troughput den klarar.

Det är det som är så märkligt.

Jag tycker jag inte gjort något annat,

mer än naturligtvis i webgränsnittet på routern, satt statisk ip ,gw och dns.

Annars är alla sladdar/kablar på samma ställe.

Jag har inte ens möblerat om hemma.

Jätte märkligt,

Har iaf för mig att jag satt, kabeln från utaget i väggen till wan porten på routern. Både innan jag hade fast ip och även nu.

Men jag kanske är förvirrad och ändrat utan att jag minns detta. =/

Om det redan innan satt i WAN-porten så körde du samma routing då som nu. Samma NAT oxå för den delen. Enda skillnaden är att du nu har en fast address på utsidan av routern.

Isf skall du inte se sådan drastisk skillnad i prestanda. Throughput kan påverkas av mycket - men INTE av om den externa addressen är fast eller dynamisk :)

Nä allt är så märkligt.

Kör jag in bara 1 dator direkt ivägguttaget , så är den normala download hastigheten som den ska, men inte nu när jag går via routern.

Och jag som du "joe" tror inte att fast ip kontra dhcp kan/ska ha med saken att göra.

Jag undrar bara om den agerat switch iaf. även om jag haft den i "wan" ingången. Är detta möjligt på routrar. eller iaf min Linksys.

För som du joe säger, hade jag satt sladden från väggen till port 1 och dom andra datorerna på 2 till 4 så kan den ju möjligtvis ha varit som en switch, men jag vill inte minnas att jag nånsin haft det kopplat så på just denna router.

Men tusen tack iaf för att du svara, Jätte snällt =)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...