Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandskollen!?


Wakamuru

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tecknade bredband + ip med Adamo i höstas, efter två veckor blev de uppköpta av Bredband2. Bor i Göteborg och har fiber via Gothnet, hastigheten jag betalar för är 50/50. Hastigheter jag hade när jag testade via bredbandskollen. se hos Adamo låg på mer än 50 Mbit åt båda håll. Nu när jag har Bredband 2 ligger jag på 50 NER och 30 UPP. Ungefär samma resultat fås via TPtest 3.12.

 

Efter samtal med Bredband2 säger de att Gothnet kör med något som heter Shaping(?) dvs att jag inte kan få mer än 20-25 Mbit UPP. Support killen på Bredband 2 "tipsade", för att försäkra mig att jag hade 50/50 i nätet, att göra två tester samtidigt via bredbandskollen.se och se vilken hastighet jag egentligen hade på följande sätt. Gå in via Aktivitetshanteraren => Nätverk och se vilken nätverksanvändning man får när man alltså gör två tester samtidigt och mycket riktigt fick jag ca 50% vilket blir 50 Mbit åt båda håll.

 

Spontant känns det bättre men samtidigt hade supportkillen ingen förklaring varför bredbandskollen.se visade 50/50 när jag hade Adamo.

 

Vet inte om jag blev "lurad" eller något men vet ni något mer om detta sätt? Kan man verkligen testa det så här!?

 

PS. Inga ändringar har gjorts hemma som på något sätt skulle vara anledningen till lägre UPP hastighet hos Bredband 2.

 

Ha det gott.

 

[inlägget ändrat 2009-02-18 13:05:11 av Wakamuru]

[inlägget ändrat 2009-02-18 13:06:02 av Wakamuru]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana där bredbandstester känns som svammel för mig. Hur kan du veta att deras server/servrar du testar mot inte är belastade och därför kanske inte kan leverera dina 50 mbit.

 

När jag hade bredbandsbolaget 10 och 100 mbit lyckades jag aldrig få ut 10 och 100 mbit vid sådana där tester.

 

Han tipsade dig om att köra 2 tester samtidigt för vara mer säker på att resultatet är tillförlitligt ifall det skulle finnas flaskhalsar på serversidan.

 

Du kan lika gärna köra 10 st samtidigt.

Ju mer anslutningar/uppladdningar desto säkrare är du på att du maxar din anslutningskapacitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

 

Det du skriver är alltså att det med metoden som supportkillen tipsade om, är möjligt att se att min verkliga hastighet är 50mbit/50mbit?

 

Mycket riktigt, när jag gör flera tester samtidigt och via

Aktivitetshanteraren => Nätverk ser jag att nätverksanvändningen är 50% (50% av länkhastigheten 100 mbit är 50mbit). På detta sett kan man alltså se att min verkliga hastighet är 50mbit/50mbit?

 

Kan detta anses mer pålitligt än vad tester som bredbandskollen.se eller gamla TpTest visar?

 

Varför finns dessa tester då överhuvudtaget och hur kunde dessa tester visa mer när jag hade Adamo?

 

Hoppas du kan återkomma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skriver är alltså att det med metoden som supportkillen tipsade om, är möjligt att se att min verkliga hastighet är 50mbit/50mbit?

 

Intressant.

 

Har Telia adsl 6-8 Mbit. Kör jag två tester samtidigt med bredbandskollen får jag om jag lägger ihop resulten 9,89/0,91. Med bara ett test 7,0/0,93. Kanske förklaringen till att utorrent ibland maxar nerladdningen till 9 mbit?

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Oj glömde helt bort den här tråden.

 

Varför finns dessa tester då överhuvudtaget och hur kunde dessa tester visa mer när jag hade Adamo?

 

Som jag ser det är det mer för långsammare äldre dsl-anslutningar. När det handlar om hastigheter 10 mbit och över så stämmer sällan resultatet vid bara en anslutning.

Att du fick ditt riktiga resultat med Adamo med bara en anslutning kan ju ha att göra med att dom använde andra inställningar för paketstorlek, buffertar och sådana grejer.

 

Mycket riktigt, när jag gör flera tester samtidigt och via

Aktivitetshanteraren => Nätverk ser jag att nätverksanvändningen är 50% (50% av länkhastigheten 100 mbit är 50mbit). På detta sett kan man alltså se att min verkliga hastighet är 50mbit/50mbit?

 

Det bör stämma ja.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-10 14:58:46 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...